אף על פי שנהוג לקשר את תחום האנדוקרינולוגיה פעמים רבות למחלת הסוכרת, קיים קשר הדוק בינו לבין תת פעילות של בלוטת התריס. הפעילות ההורמונלית שמתרחשת בבלוטת התריס קשורה באופן ישיר למערכת העיכול שלנו, להרגלי התזונה ולתפקוד של המערכת החיסונית.

תהליכי האבחון והטיפול הטבעיים מסייעים לנו בזיהוי מוקדם של תת פעילות בלוטת התריס וטיפול מניעתי ומקיף, פעמים רבות עוד בטרם הרפואה המערבית מזהה את תסמיני ההפרעה ההתחלתיים.

כמה מילים על אנדוקרינולוגיה ובלוטת התריס

אנדוקרינולוגיה הוא תחום רפואי העוסק בחקר פעילותם של הורמונים המופרשים בתוך הגוף. בלוטת התריס היא אחת מהבלוטות האנדוקריניות בגוף האחראית על הפרשתם של הורמונים המשפיעים על קצב חילוף החומרים, שמירה על טמפרטורה תקינה ותפקוד תקין של מערכות רבות אחרות (לב, מוח, שרירים ועוד).

תת פעילות של בלוטת התריס עשויה להתפתח על רקע מגוון גורמים, ביניהם חוסר תפקוד הורמונלי, מחסור באנזימים, כשל במערכת החיסונית, גורמים גנטיים וסביבתיים. התופעה מאפיינת בעיקר נשים, מעצם היותן רגישות יותר לתנודות הורמונליות. עם זאת התופעה שכיחה גם בקרב האוכלוסייה הגברית.

איך לזהות סימנים מוקדמים של תת פעילות בלוטת התריס?

אבחנה מוקדמת של תת פעילות בלוטת התריס היא קריטית להצלחת הטיפול הטבעי ושיפור תפקודי הגוף.הבדיקה הרפואית הבסיסית ביותר היא בדיקת TSH. מדובר בבדיקת סקר, שמאבחנת את כמויות ההורמונים בדם, ועל פי התוצאות אומדת את התפקוד של בלוטת התריס.
TSH הוא הורמון המיוצר בבלוטת יתר המוח, ואחראי על גירוי בלוטת התריס.

עם זאת, במקרים רבים מטופלים מגלים תסמינים של תת פעילות (קור, תשישות, ציפורניים שבורות, נשירת שיער, לחץ דם נמוך, חוסר יכולת לרדת במשקל), אף על פי שרמות ה-TSH בגופם תקינות.הסיבה לכך היא שלעיתים מקור הבעיה הוא בחוסר פעילות אנזימטית. בלוטת התריס מייצרת שני הורמונים (T4 ו- T3), כאשר הראשון עובר המרה לשני בכבד על ידי אנזים דיודנאז.הבעיה העיקרית היא שכיום לא קיימת אבחנה לבדיקת הסטטוס של האנזים בגוף.

מה ניתן לעשות, אם כן, על מנת לאבחן בצורה יסודית ומדויקת מצבים של תת פעילות?

ראשית, מומלץ לבצע בדיקות חום מדי יום במקרים בהם חשים תסמינים חוזרים של תת פעילות בלוטת התריס. טמפרטורת הגוף היא מדד חשוב לגילוי ההפרעה. את המדידה מומלץ לבצע כשעה וחצי לאחר ארוחת הצהריים, כאשר מדדים תקינים ינועו בין 36.5 – 37.2 מעלות בממוצע (בימים שלפני הוסת).עבור נשים שלא נמצאת בגיל הפריון מדדי החום עשויים להשתנות קלות, ובכל מקרה עדיף שלא ירדו מתחת 36.5 מעלות.

כל תהליך טיפולי בקליניקה מתחיל באבחנה ראשונית מקיפה. תהליך האבחון שם דגש בעיקר על הסיפור הרקע של המטופל. מלבד אבחון סימנים חיצוניים בולטים כמו גודש או בלוטה נפוחה, נחקר גם המוצא האתני והשושלת המשפחתית של המטופל. שני אלו יכולים לרמז על רגישויות מזון מהם סובל המטופל בלא ידיעה. האבחנה הראשונית היא יסודית, בעיקר מעניין הסיפור – מוצא אתני, שושלת משפחתית – מאיפה בעולם הגיעו, לדוגמא מדינות חנות במזרח אוכלים פירות ירקות עליים, חצילים, מלפפונים, עגבניות בשונה ממקומות כמו ברוסיה ששם אכלו סלקים תפוחי אדמה וחמאה אז זה שונה לגמרי ולפי זה מתאימים תזונה.

כמו כן, מתבצע תחקיר על מנת לגלות את שורש הבעיה: האם התלונה היא על רקע בעיות במערכת העיכול בלבד? האם קיים חשש להפרעות הורמונאליות או כשל במערכת החיסון וכן הלאה. הדגש הוא על רפואה פונקציונלית, שבאה לטפל בבעיה מן השורש ולא רק להעלים את הסימפטומים.

השימוטו – אבחון וטיפול

מחלת השימוטו היא אחת מהצורות של תת פעילות בלוטת התריס. היא נגרמת על רקע כשל אוטואימוני שגורם לגוף לתקוף אנזים בשם TPO, שמשתתף בתהליך ייצור ההורמונים בבלוטה. לעיתים יהיה מדובר במצבים מתקדמים של המחלה בהם הבלוטה מוגדלת ובעלת גרורות, ולכן הטיפול יוכל רק לעכב את התפתחותה.מלבד דיקור סיני, שימוש בצמחי מרפא ושינויים בהרגלי התזונה, מומלץ להקפיד על אורח חיים רגוע ונטול לחצים ולהשלים חוסרים של ויטמין D.

שינוי הרגלי תזונה למניעת ההפרעה

בלוטת התריס נחשבת רגישה במיוחד, והיא מתפקדת כמעין רקמה ספוגית. כל המזונות שאנו אוכלים נספגים גם בבלוטה, ומשפיעים על תפקודה. לכן, חשובה מאוד התאמת התזונה האישית לכל מטופל. הקפדה על אכילת מזון בריא אינה מספיקה, עלינו לצרוך את סוגי המזונות שמתאימים ספציפית לגוף שלנו. כאשר מדברים על נושא התזונה, חשוב להקפיד ולצרוך מזונות שעברו תהליכי שימור כמו התססה שעוזרים לשמור על החומרים המזינים ועל פלורת החיידקים הטבעיים.תהליכי התססה של דגנים, קטניות, ירקות, פירות (לדוגמא עמבה), חשובים מאוד לצורך שמירה על מערכת העיכול.

הדגש הנוסף הוא בגיוון. רובינו רגילים לאכול מגוון מצומצם של סוגי מזונות. חשוב להגדיל ולגוון את מקורות המזון מן החי, ובעיקר מן הצומח על מנת להגדיל את פלורת החיידקים הטבעית ולמזער את התחלואה. עם זאת, יש להקפיד על אכילת ארוחות מצומצמות ,וללעוס את המזון היטב. לצד הגיוון, חשוב לשים דגש על תזונה צמחית. ההמלצה היא לאמץ תפריט תזונתי שמכיל כ-85% מן הצומח. כמו כן, ככל שהתזונה תהיה מבוססת על מרכיבים פשוטים שמגיעים היישר מן החקלאי ולא עוברים תהליכי עיבוד, כך ייטב. ויטמין D הכרחי גם הוא לשמירה על התפקוד של בלוטת התריס, והוא בעל משמעות תחלואתית ובריאותית נרחבות. הקפידו להיבדק ולהשלים חוסרים של הויטמין מדי תקופה.

 

יונתן רונן מטפל ברפואה סינית

יונתן רונן

מטפל ברפואה סינית ויפנית – Dip.CM, IATcm ,ETCMA, והרבליסט קליני MIHA, מטפל מוסמך באנדוקרינולוגיה ובלוטת התריס מטעם ביה"ח האוניברסיטאי בהאנגז'ו, סין.

למידע נוסף >

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ