שוב, הבטן כואבת, את נהיית קצרה לכל הערה שנזרקת לכיוון שלך, כאבי ראש מלווים אותך, את מרגישה נפוחה וכבדה.

ואת, את כבר יודעת, בלי להתסכל על התאריך, הרגע הזה בחודש מעבר לפינה, עוד רגע מגיע.

תחושות שכאלו הן חלק מסימפטומים המאפיינים תסמונת קְדַם-וִסתית (PMS Premenstrual Syndrome) . 

מהו PMS?

PMS הוא מצב רפואי, המאופיין על-ידי אוסף של סימפטומים גופניים ורגשיים.

הסימפטומים העיקריים יציגו תמונה של נפיחות ביטנית שיכולה להתלוות לתחושת חוסר תאבון ובחילות, רגישות ונפיחות בחזה, כאבי ראש, עייפות גדולה וחוסר אנרגיה. יש נשים שיחוו בשבועות אלו שינויי מצבי רוח, עצבנות וחרדה.

תסמינים אלו ניתנים לחיזוי מראש ובאים לידי ביטוי לרוב בין 7-14 יום לפני הוסת ומסתיימים כ- 24 שעות אחרי תחילתו. מידת חומרתם משתנה במידה ניכרת.

הגורמים ל- PMS עדיין לא הוכחו באופן חד משמעי. התיאוריות המקובלות מראות על קשר בין השינויים ההורמונאלים שאנחנו חוות בגוף (אסטרוגן ופרוגסטרון בדם), חסרים תזונתיים (בעיקר ויטמין B) ומתח.

חוקרים רבים חושדים כי תנודות של משדרים כימיים (נוירוטרנסמטרים) במוח הם האחראים בין השאר לביטוי של סימפטומים אלו.

בעוד שכ-30-80% מהנשים סובלות מ PMS, כ- 3-8% מהנשים בשנות הפוריות יחווה סימפטומים חמורים יותר, המכונים הפרעה דיספורית קדם וסתית (PMDD premenstrual dysphoric disorder).

מהו PMDD?

אותה קבוצת נשים תסבול מסימפטומים חמורים יותר של תסמות קדם ויסתית, בעיקר בהיבט הנפשי. זהו סינדרום שלאחרונה נכנס כאבחנה מוכרת בעולם בריאות הנפש, המתאפיין גם-כן באופי מחזורי ומשתנה בהתאם למחזוריות האישה (ביוץ ווסת). גורם מובהק באבחון הפרעה דיספורית קדם-וסתית הוא השפעה על התפקוד היומיומי, כשהתמונה תוצג על-ידי אחד או כמה מהסימטפומים הבאים: שינויים תכופים במצב הרוח, עצבנות ומתח, הסתמנות חרדתית ו/או סימני דכאון. בנוסף יתווספו גם מספר שינויים גופניים כמו: עייפות, שינויים בתיאבון או בשינה, ירידה בריכוז ובעניין, נפיחות בטנית ובחזה, כאבי ראש, שרירים ומפרקים.

עטר שושן
בתקופה זו, הרשי לעצמך להוריד הילוך ולהיות קשובה יותר לגופך. אכלי ארוחות קטנות כל 2-3 שעות והפחיתי מטוגנים, קפאין וסוכר. תוספי מזון בעיקר B-6, שילוב דיקור סיני וצמחי מרפא בהתאמה אישית, עשויים להקל משמעותית על תסמיני ה PMS

ה- PMDD נפוץ יותר בקרב נשים בגילאי 20-30, כשגורמי הסיכון העיקרים קשורים להיסטוריה אישית של מצבי רוח וחרדה, הסטוריה משפחתית והצטברות מתח.

אם כל אלו חוויות שאת מכירה על עצמך יש לי בשורה – ניתן לעזור לך!

טיפול טבעי בתסמונת קדם וסתית: PMS עפ"י הרפואה הסינית

ברפואה מערבית בקהילה הטיפול המוצע מתמקד בעיקר בשימוש באמצעים הורמונאליים כמו גלולות. לעיתים גם יוצע טיפול תרופתי בנוגדי דלקות (לסיוע בהתכווצויות הבטניות, שינויים ביציאות והכאבים שונים), ו/או בנוגדי דיכאון ממשפחת ה-SSRI's  (המסייעים לשינויים במצבי הרוח, בקשיי הריכוז ועייפות כללית).

ברפואה הסינית ישנו משפט האומר "אם יש כאב אין זרימה ואם אין זרימה יש כאב"-

"Tong zhi bu tong, bu tong zhi tong"

סינדרומים אלו מושפעים מזרימה תקינה של האנרגיה (הצ'י) והדם. וקשורים בעיקר לאיברי הכבד והטחול.

הכבד לפי הרפואה הסינית אחראי על התזמון, הוא זה שמאחסן את הדם ותפקידו לדאוג כי תנועת הדם תקינה. הטחול משתתף בתהליך ייצור הדם והאנרגיה (הצ'י) ולכן האיזון בין שני איברים אלו הכרחי.

החשיבה היא על מכלול של סימפטומים הקשורים לאורח החיים, תזונה, יחסים בין אישיים ומצב פיזי ונפשי.

מהלך האבחון והטיפול

במהלך הטיפול, אשאב אינפורמציה מכלי אבחון שונים: ארגיש את הדופק המספר על תנועת הצ'י (האנרגיה) באיברים השונים, אסתכל על הלשון ואלמד דרכה על האיברים, משק הנוזלים בגוף, איכות הדם והאנרגיה. אאבחן דרכה את חומרת המחלה. אבדוק את טמפרטורת העור- בטן, אגן, ירכיים.

אאבחן את תזמון הכאב, מה מקל ומה מחמיר, איך הכאב שלך מאופיין, האם הכאב מקומי או כאב מקרין לאיזור אחר.

אכיר את הוסת החודשית שלך, משך הזמן וכמות. אתייחס לאספקט הנפשי ולשינויים במצב הרוח במידה וקיימים.

כל אלו יצטרפו כחלקים נוספים בהרכבת הפאזל וכך נבנה יחד את הטיפול המתאים לך.

טיפים להקלה וטיפול ביתי

כאשר את סובלת מכאבי בטן והתכווצויות – שכבי במנוחה, מרחי על הבטן שמן קיק (ניתן לרכוש בחנויות טבע או בהפניית רופא בקהילה), על גבי השמן הניחי כרית חמה.
הרשי לעצמך בתקופה זו להוריד הילוך ולהיות קשובה יותר לגופך.

תזונה: אכלי ארוחות קטנות בתדירות של כל  שעתיים – שלוש, על מנת לשמור על רמה מאוזנת של סוכר בדם. הפחיתי מזונות מתוקים, סוכרים וקפאין בתקופה זו. הפחיתי מזון מטוגן היכול להקשות על תהליך העיכול וליצור כאבי בטן.
שינה איכותית: נסי בתקופה זו לישון בין 7-8 שעות שינה.
פעילות גופנית: כמו הליכה, תרגול נשימות, פילאטיס ויוגה.
תוספי מזון: תוספי B, בעיקר B-6. מחקרים מראים כי נטילת 40-80 מ”ג של B-6 עשויה לעזור לתסמינים של תסמונת קדם וסתית.

נכון, תקופת הוסת שונה מאיך שמשווק לנו בטלוויזיה. נשים בזמן וסת לא רצות בשמלות לבנות ומשחקות טניס. אך בעזרת טכניקות הדיקור, פורמולות הצמחים והתזונה הנכונה ניתן להקל משמעותית על תסמיני ה-PMS. בתהליך משותף נהפוך את התקופה הזו ליותר נוחה ומיטיבה.

לפרטים וקביעת פגישה, צרי קשר

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

עטר שושןעטר שושן Dipl CM. מטפלת בדיקור, צמחי מרפא ושיאצו. מתמחה בטיפול ברפואה סינית בנשים, ליווי הריון, לידה ופריון. מטפלת בדיקור אסתטי. למידע נוסף >

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ