במהלך ההריון, כאשר מאזן הכוחות משתנה לחלוטין, אנו צופים בשינויים רבים בהם לא חשבנו שנצפה. דוגמא לכך היא תסמונת התעלה הקרפאלית.

 

מהי תסמונת התעלה הקרפאלית?

התעלה הקרפאלית הינו כינוי לאזור מסוים בפרק כף היד. אותו אזור או "תעלה" מורכב למעשה מן המבנים האנטומים שבאזור כמו עצמות פרק כף היד ורצועות כאלו או אחרות. "התעלה" הזו היא למעשה מקום בו מתרכזים גידים, כלי דם, רצועות ועצבים ב"דרכם" אל כף היד. מכיוון שמפרק כף היד הינו עדין יחסית ובתעלה עוברים גורמים חיוניים לכף היד, יש לאזור נטייה לפתח בעיות.

 

 

בזמן ההריון, עקב שינויים במאזן הנוזלים בגוף, עלולה להיווצר אצירת (אגירת) נוזלים. דבר שעשוי להגביר את הלחץ בתוך התעלה הקרפאלית וליצור לחץ ישיר על העצבים שעוברים בה. מהלך זה מוביל לתחושות שונות כמו כאבים, נימול, תחושת הרדמות וחולשה. 

 

התופעה אכן לא נעימה ולכן ישנם מגוון של טיפולים. בגישה השמרנית הקונבנציונאלית הטיפול מתחלק על פי חומרת המצב. למקרים קלים ממליצים מנוחה, קומפרסים קרים וסד תמיכה. בעת החמרה ניתן להוסיף משככי כאב לא סטרואידים (כמו נורפן, אדקס ועוד..) ואף להזריק ישירות למקום סטרואידים. בנוסף, במקרים קשים, ובגישה פחות שמרנית מתערבים בצורה פולשנית (ניתוח) כדי להפחית את העומס על העצבים שעוברים בתעלה.

 

ובראיה שלמה יותר…

 

השינויים שעוברים על גוף האישה במהלך ההריון הינם עצומים. החל משינוי בהפרשת הורמונים, שינויים מטבוליים דרך שינוי במאזן הנוזלים, שינוי היציבה ועד ארגון מחדש של האיברים הפנימיים, כל אלו יחד מתנקזים יחד, וגם מבחינה מנטלית שאף היא עוברת שינוי גדול. 

הלחצים שנוצרו במהלך ההריון מתבטאים בעומסים שונים אל שרירי הגוף וגם להם חשיבות אדירה במהלך של התופעה.

 

מהלך ההריון מופרש הורמון שנקרא רלקסין, הורמון זה בשילוב עם הורמון הפרוגסטרון משפיעים על הרצועות והגידים בגוף וגורמים להם להיות יותר גמישים כל זאת כדי לאפשר לגוף להתפתח ולהכיל את השיניים הגופנים כאשר הראשון הוא ליצור מרחב שבו העובר גדל, ולהכין את הגוף לקראת הלידה ולמעבר של התינוק בתעלה הלידה. בנוסף לחשיבות הגדולה של הורמון זה יש נשים שכתוצאה מהפרשה מוגברת שלו ירגישו גמישות יתר במפרקים הגוף דבר שיכול לגרום לכאבים כמו כאבים מפרק האגן, הפיוביס, מפרק האגן למעשה נפתח על חשבון המפרק האחורי של עצם הזנב. עובדה זו גורמת להעדר תנועה בעמוד השדרה, דבר המוביל לשלל תופעות כמו כאבי גב תחתון, סיאטיקה (הקרנה עצבית על גבי הרגל) ואף כאבי ראש וצוואר. 

 

תופעה נוספת היא גדילת החזה כתוצאה מיצור חלב. דבר היוצר עומס על פלג הגוף העליון, על הצוואר והשכמות בפרט. העומס עלול להוביל להתכנסות של בית החזה וכך להתקצרות של שרירי החזה. למראית עין לא נראה שיש קשר בין התופעות הנ"ל לבין תסמונת התעלה הקרפאלית. אך מכלול התופעות משפיעה ישירות על המצב, הדרדרותו ואופי ההחלמה.

תסמונת התעלה הקרפאלית אחרי לידה

לאחר ההריון לרוב סינדרום זה יחלוף אך ישנן נשים המדווחות כי הכאבים מלווים אותם גם לאחר הלידה וזאת בגלל עומס פיזי בעקבות הרמת משקל- התינוק, עומס בעבודה עם הידיים, פעולות אלו לאורך זמן יוצרות עומס ישיר על חגורת הכתפיים ובכך באופן ישיר משפיעות על העצבים וזרימת הדם בזרועה ובתעלה הקרפאלית. בנוסף חולשה כללית של האישה בעקבות איבוד דם בלידה, ירידה בברזל, וכן שעות שינה פחותות לא תורמות למצב.

 

ומה בכל זאת יש לנו להציע..?

 

לפי גישת הרפואה הסינית הטיפול יותאם לכל מטופלת לפי אבחון אישי ובו נאבחן איפה החוסר איזון נמצא.

 

השילוב של הרפואה השמרנית עם הטיפול המשלים הוא חשוב,

נסי להימנע מביצוע פעולות ה״מפעילות״ את הכאב וגורמות לאי נוחות.

בצעי תרגילים שיכולים להקל ולהזרים דם בצורה מיטיבה לאזור הידיים.

תוסף כורכומין יכול להיות רלוונטי להקל בהשפעה האנטי דלקתית.

טיפול בדיקור סיני ומגע כמו טווינא ושיאצו יעזרו להזרים את הדם בגוף בצורה מווסתת יותר ובנוסף יש להם יכולת להפחית כאב.

במידה ונראה לנכון ניתן לטפל גם בעזרת פורמולת צמחים שמטרתם לעודד את זרימת הדם ביד, וחיזוק כללי של הגוף בצ׳י (אנרגיה) ודם.

 

אם את סובלת מכאבים ונימול בפרק כף היד,תחושות גוף שאינן לרוחך, בין אם את בהריון או לאחריו את מוזמנת לאבחון וטיפול מקיף.

עטר שושן - רפואה סינית בנשים

עטר שושן

מטפלת בדיקור, צמחי מרפא ושיאצו. מתמחה בטיפול ברפואה סינית בנשים, ליווי הריון, לידה ופריון, מטפלת בדיקור אסתטי.

למידע נוסף >

לתיאום פגישה וייעוץ עם עטר

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ