מה זה תסמונת המעי הרגיז?

תסמונת המעי הרגיז (הידועה בשם "תסמונת המעי הרגיש"), הינה תסמונת שכיחה הקיימת בכ- 15% מהאוכלוסייה. התסמונת משפיעה רבות על איכות החיים של הסובלים ממנה ומתבטאת בכאבי בטן, אי נוחות בבטן, נפיחות, גזים, שלשולים, עצירויות או יציאות לא סדירות, כלומר שלשולים ועצירות לסירוגין. התסמונת יכולה להופיע בכל גיל ולמרות שהיא אינה מסוכנת היא עלולה לפגוע מאד באיכות החיים של הסובלים ממנה.

אבחון תסמונת המעי הרגיש

על מנת לאבחן אדם כבעל מעי רגיש יש לעבור בדיקות רפואיות אצל רופא משפחה או רופא גסטרו. הבדיקות שאליו האדם ישלח תלויות בתסמינים אך לרוב יכללו בדיקות דם (לשלילת צליאק), מדדי דלקת בדם (CRP), בדיקת צואה ולעתים בדיקות נוספות כגון גסטרוסקופיה, קולונוסקופיה, CT בטן, בדיקת נשיפה, אולטראסאונד ועוד.

אם הבדיקות יוצאות תקינות לרוב הרופא יאבחן את המטופל כסובל ממעי רגיש. אחד הקשיים הגדולים איתם צריכים להתמודד בעלי מעי רגיש הוא הפער הקיים בין התסמינים שמפריעים מאד לחיי היום יום ובין הבדיקות הרפואיות התקינות שמתקבלות בבירור הרפואי. יש לזכור שלמרות שהבדיקות תקינות, האדם אכן סובל ואיכות חייו פגועה.

נמצא כי אנשים בעלי מעי רגיז ושלשולים מפסידים פי שניים ימי עבודה יחסית לאנשים בעלי מחלות אחרות ומדווחים על פגיעה גדולה יותר בפעילות היומיומית יחסית לאנשים אלה (מקור: Health Qual Life Outcomes).

מעי רגיז טיפול

רופאי גסטרו ורופאי משפחה מוסמכים לטפל במעי רגיש. עם זאת חשוב לדעת שישנם רופאי גסטרו שעברו התמחות ספציפית בטיפול במעי רגיש. ההתמחות נקראת "נוירוגסטרו" ובחלק מבתי החולים קיימות יחידות נוירוגסטרו המשלבות טיפול רפואי וטיפול בתחומים משלימים כגון דיקור סיני, היפנוזה רפואית, דיאטנית המתמחה בתחום ועוד. גם בקופות החולים ישנם רופאים המתמחים בתחום הנוירוגסטרו.

הטיפול הרפואי המקובל לתסמונת הוא טיפול בסמפטומים: לדוגמא תרופות ממצקות צואה לטיפול בשלשולים, תרופות המרפות שריר חלק לטיפול בכאבי בטן וכן הלאה. בנוסף, בשנים האחרונות מקובל לטפל בתסמונת גם באמצעות תרופות נוגדות דכאון ונוגדות חרדה במינון נמוך זאת מכיוון שבמחקרים נמצא כי תרופות אלו במינונים נמוכים יכולות להקל על תסמיני המעי הרגיש. 

במקרים בהם הטיפול התרופתי אינו יעיל מספיק או כאשר המטופל אינו מעוניין בטיפול תרופתי, ניתן להוסיף טיפול טבעי ברפואה סינית, שמבוסס על דיקור סיני, צמחי מרפא והמלצות תזונה אישיות.

דיקור סיני לטיפול במעי רגיז

הרפואה הסינית קיימת מזה כ- 5000 שנה. היא החלה כרפואת צמחים, ועם השנים נוספו לה טיפולים בדיקור סיני ובתזונה. בשנת 200 לפני הספירה כבר נכתב ספר הכולל את יסודות הרפואה הסינית, טכניקות הטיפול שלה ושיטות האבחון.
הטיפול בתסמונת המעי הרגיז בעזרת רפואה סינית נבדק במחקרים שונים והוכח כיעיל לכאבי בטן, תחושת חוסר התרוקנות, אי נוחות בבטן, השפעה על מספר היציאות ביום ועל אופי היציאה.
במחקר שבדק 233 אנשים בעלי מעי רגיש ופורסם ב BMC Gastroenterology חולקו הנבדקים לשתי קבוצות: קבוצה שקיבלה טיפול קונוונציונלי וקבוצה שלטיפול הקונוונציונלי שקיבלה נוספו גם 10 טיפולי דיקור סיני אחת לשבוע.
המטופלים מילאו שאלון סימפטומים לפני תחילת הטיפולים ולאחר שלושה חודשים, שישה חודשים, תשעה חודשים ושניים עשר חודשים מתחילת הטיפולים (כלומר גם לאחר סיום הטיפולים) על מנת לבדוק אם השיפור בתסמינים נשמר.
בקבוצת הדיקור הסיני הייתה ירידה מובהקת בתסמינים שנשמרה גם 9 חודשים לאחר תחילת הטיפולים (כלומר כחצי שנה לאחר סיום הטיפולים!). לאחר 12 חודשים עדיין היה הבדל בין קבוצת הדיקור וקבוצת הטיפול הקונוונציולי לטובת קבוצת הדיקור אך השיפור כבר לא היה מובהק. לכן ניתן להניח שיש צורך בטיפולי שימור אחת לתקופה על מנת לשמור על השיפור שהושג.
בסקירת מחקרים שפורסמה ב- World Journal of Gastroenterology  נסקרו שישה מחקרים בהם נבדקה השפעת הדיקור סיני על מעי רגיש. מסקנות החוקרים היו כי דיקור סיני נמצא יעיל להקלה על התסמונת.

דיקור סיני למעי רגיז

 

 

תזונה למעי רגיז – המלצות וטיפים לסובלים מהתסמונת

בטיפול ברפואה סינית ישנה גם התייחסות לתזונה המתאימה למטופל. הרפואה הסינית מאמינה כי לכל אדם תזונה המתאימה לו על פי הסמפטומים מהם הוא סובל – גם כאלו הקשורים למערכת העיכול וגם כאלו שאינם קשורים אליה. לדוגמא לאדם שסובל גם מהזעות תותאם תזונה אחרת מלאדם הסובל מיובש בפה גם אם שניהם סובלים מאותם תסמינים במערכת העיכול.

ככלל, ניתן לומר שבתסמונת המעי הרגיש מומלץ לשמור על 6 הדברים הבאים:

  1. לאכול ירקות מבושלים על פני ירקות טריים.
  2. לשמור על זמני ארוחות קבועים.
  3. לא לייצר מרווחים גדולים מדי בין הארוחות ולא להגיע למצב של רעב: לאכול 3 ארוחות עיקריות ביום וארוחות קטנות בין לבין ולא לאכול ארוחות כבדות מדי.
  4. להפחית במתוקים – על פי הרפואה הסינית מאכלים מתוקים עלולים לגרום לנפיחות בבטן, גזים וליציאות מרובות.
  5. לאכול לאט ולהתרכז בארוחה – כאשר אוכלים מהר או אוכלים תוך כדי עבודה או נהיגה אפשר לבלוע אוויר שהופך לגזים ועלול לגרום לאי נוחות ולכאבים בבטן.
  6. חשוב לשמור על אורח חיים יחסית רגוע במידת האפשר, על מספיק שעות שינה בלילה ועל עשיית פעילות גופנית כגון הליכה.

 

טיפול בצמחי מרפא סינים להקלה

רפואת צמחים קיימת בסין מזה אלפי שנים. כאשר מטפלים בצמחי מרפא בבעלי מעי רגיש, מתאימים למטופל תערובת צמחים המורכבת ממספר צמחי מרפא (לרוב שילוב של כעשרה צמחים). הצמחים משתנים ממטופל למטופל ומותאמים לכל מטופל על פי מצבו האישי.

במחקר שפורסם בעיתון הרפואי היוקרתי JAMA נבדקו 116 בעלי מעי רגיש שחולקו לשלוש קבוצות. קבוצה אחת קיבלה טיפול בצמחי מרפא המותאמים באופן אישי לכל מטופל על פי הסמפטומים שלו. קבוצה שנייה קיבלה טיפול בצמחי מרפא שאינם מותאמים אישית למטופל, כלומר אותה תערובת צמחים לכל האנשים בקבוצה והקבוצה השלישית קיבלה טיפול פלסבו – המטופל חשב שהוא נוטל צמחים אך בעצם הוא לא קיבל צמחי מרפא.

כאשר החוקרים הישוו בין הקבוצות לאחר 16 שבועות של טיפול, הם מצאו הבדל מובהק בהשפעה על תסמיני המעי הרגיש ובהשפעה על איכות החיים אצל המטופלים שקיבלו טיפול בצמחי מרפא (גם תערובת אישית וגם פורמולה כללית למעי רגיש) לעומת המטופלים שטופלו בפלסבו. חשוב לציין כי במעקב שנעשה 14 שבועות לאחר סיום הטיפול, רק המטופלים שקיבלו טיפול מותאם אישית שמרו על השיפור בתסמינים, דבר המראה את החשיבות שבהתאמת צמחים אישיים למטופל.

 

מעי רגיז תרופות סבתא

חליטות מסוימות יכולות להקל על מערכת העיכול. חליטות שומר או קמומיל יכולות להקל על נפיחות בבטן, גזים ואי נוחות בבטן. חליטת ג'ינג'ר מקלה על בחילות וחליטת קינמון יכולה לעזור לסובלים מאי נוחות בבטן המלווה בתחושת קור בבטן .
תרופת סבתא נוספת שעוזרת ללא מעט אנשים הסובלים ממעי רגיש היא עם שילוב של מים פושרים עם חצי לימון סחוט בבוקר או במשך היום.

לפרטים נוספים וקביעת תור, צרו קשר

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

דנה צורמומחית בטיפול בבעיות עיכול בעזרת רפואה סינית.

למידע נוסף >

שתפו את המאמר

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ