פעילות גופנית טובה לבריאות, את זה כבר יודעים כולם, לא רק הסינים. פעילות גופנית משפרת את זרימת הדם, מחזקת את המערכת הקארדיווסקולרית, מחזקת את השרירים ואת העצמות, עוזרת לשמירה על משקל גוף תקין ולא פחות חשוב,  משפרת את מצב הרוח.

פעילות גופנית היא בריאה מאוד, אבל מה עם ספורט מקצועי?

זה מתחיל מסימנים של עייפות שרירים, ממשיך לקצת כאב פה ושם ואז, אם לא עוצרים, מתחילות פציעות בשריר ובשלד ומשם, אם לא מטפלים, מתחילות גם בעיות פנימיות, קצת דם בשתן, וגם בעיות יותר רציניות.

איפה הבעיה? למה לא עוצרים?

כי הריגוש, ההצלחה והתחושה הגופנית אחרי ריצה גורמים להתמכרות. קוראים לזה אדרנלין, הוא מיוצר בבלוטת האדרנל, הוא קורטיקוסטרואיד טיבעי והוא הסם הממכר ביותר בטבע. הוא חזק, הוא עושה תחושה טובה והכי טוב – הוא בחינם – רק צריך להפעיל את הגוף ולמצוא ריגושים.

עוד תחרות, עוד יעד, 10 ק"מ, חצי מרתון, מרתון, טריאתלון ואיש הברזל וכפי שאמרנו – הכל בחינם. חינם? האומנם? מעבר לעלות של הציוד הזמן והתחרויות יש כאן עוד מחיר. והוא המחיר שהגוף משלם על יצור יתר של אדרנלין. בלוטת האדרנל פשוט מתחילה להתעייף. ואז מה? אז היא לא מתפקדת כשצריך אותה בשביל לדכא דלקות, שפעות, או פציעות שקרו במהלך הריצה.

הבעיה אינה ביעדים. הם בסדר, הבעיה מתחילה כשאנחנו שוכחים להקשיב ליכולות האמיתיות של הגוף. יש ביננו כאלו שבנויים חזק יותר והם כנראה אלו שהמציאו את התחרויות הקשות האלו, ויש ביננו כאלו שלא היו ספורטאים גדולים בילדות ושהמבנה שלהם לא בנוי להגיע ליעדים כאלו ללא אימון מסודר, קשוב ושמירה על הגוף.

האם זה סופני? ממש לא. אז מה עושים? רפואה סינית!

רפואה סינית היא מכלול של שיטות טיפול הכוללות דיקור, צמחי מרפא, טיפול מנואלי, דגשים תנועתיים ותזונה נכונה אשר יודעות לטפל באדם על כל המכלולים שלו ולתת מענה רחב ועמוק לבעיות רפואיות. כל מה שצריך בשביל לשמור על הבריאות והגוף במהלך האימונים לעבר היעד הבא.

דיקור סיני – השיטה המוכרת ביותר במערב, מוכרת ע"י ה WHO כאחת משיטות הטיפול לטיפול בפציעות אורתופדיות וכאב. הדיקור עובד על היכולת הטבעית של הגוף לרפא את עצמו ולחדש את התאם החולים. הדיקור בא בד בבד עם שיטות טיפול חיצוניות נוספות שמחממות ומניעות את הדם כגון מוקסה או כוסות רוח.

צמחי מרפא – השיטה הנפוצה ביותר במזרח לשמירה על בריאות וטיפול במחלות. באולימפיאדת לונדון האחרונה שוייכו הרבה מההישגים של הספורטאים הסינים לפורמולות הצמחים שהם קיבלו. על אף שצמחי המרפא בשימוש כבר אלפי שנים, לאחרונה התחילו במערב לחקור לעומק את יכולות הצמחים כצמחים שלמים ולא רק את החומרים הפעילים, צמחים כגון ג'ינסנג סיברי REN SHEN או אסטרגולוס- HUANG QIN ידועים במסורת הרפואית כצמחים אשר מחזקים את הגוף וממרצים את זרימת הדם.

טיפולי מגע – שיאצו (השיטה היפאנית) או טווינא ( השיטה הסינית) דומות יותר לגישה הפיזיותרפית ועוסקות בטיפול ברקמות פגועות וגם בחיזוק הגוף דרך עבודה על המערכות השונות בגוף.

תזונה סינית – מייחסת למזונות ערכים נוספים מעבר להרכב הכימי שלהם ויודעת להזין את האדם ע"פ הצורך האישי שלו. הצורך האישי נקבע על בסיס המבנה האישי של כל אחד ואחד, עוצמת מערכת העיכול ומערכות נוספות בגוף והטמפ' הטבעית של הגוף. התאמת תזונה היא אישית לכל מתאמן ואינה רק אוסף של כללים יבשים כמו השיטות המודרניות אשר מעמיסות מחד ומקצצות מאידך.

תנועה – השיטות הקלאסיות לאימון תנועה נכונה, מדויקת וקשובה לגוף הן הטאי צ'י והצ'י קונג. פירוש המילה קונג היא מיומנות ואת אותה המיומנות ניתן להעתיק לכל פעילות גופנית באשר היא כולל ריצה, שחיה, ורכיבה על אופניים. העיקרון הבסיסי הוא שהתנועה הנכונה ביותר לגוף אשר דורשת מינימום מאמץ היא זאת אשר מתחילה ממרכז הכובד של הגוף או בראייה המזרחית- המרכז האנרגטי אשר נמצא כ 2 אצבעות מתחת לטבור. היום מתפתחות שיטות אימון כגון QI RUNNING אשר מיישמות את הדגש הזה בכל פעילות ספורטיבית.

מה לי ולכל זה?

אם את/ה עשויים מהזן החזק, כזה שעובד בשדה והישיבה היחידה שהוא מבצע ביום זה על הטרקטור, צאצאים לאותו היווני שרץ מ… ל…. וקבע את המושג מרתון – כנראה שאין לך הרבה צורך בטיפול.

אך מה לעשות שהרוב המוחלט אינו כזה. רובנו יושבים על כיסא רוב היום ואת האנרגיה התקועה שלנו רוצים לפרק בפעילות גופנית ויש מאיתנו גם כאלו שהתמכרו לפעילות הזאת והתחלנו לרוץ מיעד ליעד. לכל מי שנמנה עם החלק הזה- הטיפול הוא הכרח קיומי לשמירה על הגוף והבריאות אבל גם, על מנת להיות מסוגלים להגיע אל היעד הבא.

כתבה בנושא ספורט ורפואה סינית מאת אסף מור

אסף מור, מטפל בילדים על פי הרפואה הסינית

אסף מור (Dipl CM (IATcm, ETCMA

בעלים ומנהל של מרכז רפואות, מומחה ברפואה סינית בילדים ומבוגרים.

בעלים ויו"ר של הICCM (הקהילה הבינלאומית לרפואה סינית), מרכז קורס התמחות ברפואת ילדים, מרצה ומנחה קליני בקמפוס ברושים, אוניברסיטת תל אביב.

אסף הינו מטפל, מלמד ועוסק ברפואה סינית משנת 2006.

למידע נוסף >

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ