"הילד משתעל כבר שבועות ואפילו חודשים, מרגע שנכנס לגן / מתחילת החורף / בעונות מעבר /  בעקבות מחלה…"

אין ספק כי זהו המשפט השכיח ביותר שאנחנו שומעים מהורים בקליניקה. בד"כ ילווה בהסברים של "כל הגן חולה", "הרופא אמר שהריאות נקיות", "גם אנחנו היינו כך בילדותנו"…

רוב המשפחות מקבלות זאת כעובדה שלא ניתן לשנותה – וכאן הבשורה: אפשר וניתן לשנות ולטפל בשיעול אצל ילדים. הרפואה הסינית עוזרת לילדים ותינוקות הסובלים משיעול ממושך ואסטמה בצורה נפלאה, תוך כדי שילוב הטיפול הקונבנציונאלי. בתיאום עם הרופא, ניתן אף להשיג הפחתה משמעותית בטיפול התרופתי ובתדירות ההתקפים וחומרתם.

שיעול כרוני, שיעול יבש ושיעול עם ליחה

שיעול הנו רפלקס טבעי של הגוף שנועד לסלק גוף זר / ליחה מן הריאות ודרכי הנשימה.

שיעול יכול להיות מלווה למחלה ויראלית או חיידקית או כתוצאה מרגישות יתר של מערכת הנשימה ולהימשך מספר ימים או שבועות. כאשר שיעול נמשך מעבר לשלושה שבועות הוא מוגדר שיעול כרוני. השיעול יכול להיות יבש וטורדני או רטוב ומלא ליחה ועלול לפגוע באופן משמעותי באיכות חייו של הילד.

יש להבדיל בין שיעול כרוני התוקף פעם בשנה (בדר"כ בחורף), לבין שיעול כרוני המלווה בקוצר נשימה, צפצופים, ברונכיטיס, ברונכיוליטיס, תדירות גבוהה של דלקות ריאות ועוד שמות נלווים שכולם מתארים את המצב הנפוץ: רגישות/תגובתיות יתר של מערכת הנשימה.

תפקידו העיקרי של השיעול הוא לסייע לפנות מתוך מערכת הנשימה שלנו או של הילדים שלנו הפרשות, חלקיקים, או אפילו גופים זרים שנכנסו אליו בטעות…

השיעול עצמו, אם להיות מדויקים, מורכב מכמה שלבים של פעולה: הראשון שאיפת האוויר פנימה אל הריאות, השני כיווץ של מעברי האוויר באזור הלוע, והשלישי, נשיפה כנגד ההתנגדות שיוצרת לחץ גדול, וכמובן פתיחה מהירה של מעבר האוויר בין מיתרי הקול. כל זה קורה במהירות גבוהה מאוד, ויש מחקרים שמודדים את מעבר האוויר בזמן שיעול של 40-100 קמ"ש…תתארו לכם…

כל זה קורה באחת מהאופציות הללו ועוד יותר מזה, אוכל שנכנס בטעות למערכת הנשימה בזמן הארוחה, גירוי שנוצר על ידי חומרים חיצוניים כמו עשן או זיהום אויר, גירוי שמקורו במערכת הנשימה, וריבוי ליחה, שזה ככל הנראה הגורם העיקרי אצל רוב האנשים שאתם מכירים, כולל אצל ילדים.

אחת הסיבות העיקריות לשיעול אצל ילדים הם מחלות ויראליות וחידקיות. כחלק מהנזק הסביבתי למערכת הנשימה ,נפגעות גם שעריות זעירות שמכסות את הדופן הפנימית של הריאות  ותפקידן הוא להניע את הריר המיוצר במערכת הנשימה  כלפי מעלה ולהוציא את אלה מהמערכת כאשר יחד עם הריר המופרש, מופרשים החוצה מזהמים רבים. כאשר השערות הזעירות הללו נפגעות, נפגע גם תהליך פינוי הליחה, וריר מזוהם יחסית נשאר בריאות, מה שיכול להוביל לעיתים קרובות ,לזיהומים משניים ולהחמרה של המחלה. רפלקס השיעול בא למנוע את התהליך ולאפשר לגוף לפנות בכל זאת את הגורמים "העוינים" מהמערכת.

סוגים שונים של שיעול אצל ילדים

  • זיהום בדרכי הנשימה – על רקע ויראלי או חיידקי.
  • אסטמה, אלרגיה – סוג זה של אסטמה נפוץ בעיקר בקרב ילדים קטנים ולרוב חולף בגילים אופייניים, לאחר גיל 2-3, גיל 5, גיל 10 או גיל ההתבגרות. לעיתים קרובות יש לילדים אלו היסטוריה משפחתית שלאסטמה, נזלת אלרגית ו/או אטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור).
  • נזלת אלרגית/כרונית – נזלת אחורית המטפטפת ויוצרת שיעול.
  • סטרידור – מתאר את הסימפטום של היצרות דרכי הנשימה בעיקר באזור מיתרי הקול ויצירת שיעול נבחני. יכול להופיע בעקבות גורמים שונים.
  • רפלוקס וישטי (פחות נפוץ אצל ילדים. יותר נפוץ במבוגרים).

אז מה הסיבות שהשיעול הזה לא נפסק ואולי אף מחמיר?

הנה רק כמה מהסיבות לכך: החמרה של הזיהום בריאה, דלקת ריאות, גורמים מזהמים או מגרים בסביבת החולה (עשן, סיגריות, אבק, אבקנים,עובשים,חומרים כימיים שונים ועוד), רפלקס שיעול לא יעיל מספיק, תזונה לקויה שהופכת את הליחה צמיגה ואינה מאפשרת לה להתפנות בקלות, ואפילו מה שאצלינו קוראים לו "כרוניקה של דיכוי שיעול" מצב נפוץ למדי שבו ילדים בעיקר, מקבלים תרופות שמדכאות  את השיעול, ולא מאפשרות לליחה ולריר להפנות אלה מנציחות את המצב ואף מחמירות אותו.

למה חשוב לטפל בשיעול כרוני?

מלבד היותו טורדני ולעיתים מכאיב, השיעול הכרוני עלול לפגוע באופן משמעותי באיכות חייו של הילד ומשפחתו.

שיעול כרוני מופיע לעיתים קרובות בלילה ומטריד מאד (את הילד וכתוצאה מכך גם את ההורים). השיעול מחליש ומתיש את הילד, ובמקרים רבים ניתן לראות השפעה משמעותית על התזונה והתיאבון של הילד (בייחוד כשהליחה מרובה).

הטיפול הקונבנציונלי בשיעול אצל ילדים

  • אנטיביוטיקה – במצב של זיהום חיידקי
  • אינהלציות או משאפים עם מרחיבי סימפונות  (ונטולין, בריקלין, טרבולין…) לעיתים בשילוב מי מלח.
  • סטרואידים כמו בודיקורט או פלקסוטייד, ובמקרים קשים – סטרואידים דרך הפה (בטנזול, דנלון וכדומה)
  • טיפול מניעתי מוצע לילדים הסובלים מהתקפים בתדירות גבוהה, וכולל לרוב שימוש בסטרואידים במינון נמוך או/ ותרופה נוגדת אלרגיה בשם סינגולר.

טיפול טבעי בשיעול: מה מציעה הרפואה הסינית?

הטיפול בשיעול וקשיי נשימה ברפואה הסינית כולל התאמת צמחים סיניים, דיקור סיני והמלצות תזונה בהתאם לאבחנת הילד או התינוק.

הטיפול בשיעול כרוני לרוב כולל 3-4 שלבים עיקריים:

  1. זיהוי התסמינים המקדימים להתקף וטיפול מיידי בעזרת צמחים סיניים ודיקור. במקרים רבים ניתן למנוע את התפתחות ההתקף והחמרתו.
  2. לאחר שיא ההתקף, לרוב מופיע שיעול רב עם הרבה ליחה / יבש. שלב חשוב מאוד לטיפול בעזרת הרפואה הסינית.
  3. חיזוק וויסות מנגנוני הגוף האחראים על יצירת התהליכים האלרגיים וויסות הנוזלים בגוף.

לצמחי המרפא המותאמים אישית לכל ילד ומגיעים בצורה נוזלית, יש השפעת מיטיבה ומסייעת לילד להתגבר על מצב חוסר האיזון שבו הוא נמצא.

הטיפול בצמחי מרפא מחזק את הטיפול ברפואה סינית ולעיתים הוא מספיק כטיפול עצמו. הטיפול בטוח וללא תופעות לואי.

ל 3 השלבים שצויינו יכולים להצטרף גם מספר שלבי ביניים בהתאם לאבחנה.

שיעול המלווה בדם, חום גבוה (קשור: הורדת חום בילדים), כחלון של השפתיים, קוצר נשימה, נשימה מואצת ושטחית, אי שקט חריג או אפטיות, מחייבים בדיקת רופא דחופה ומקיפה.

טיפול ביתי בשיעול: המלצות ראשוניות חשובות

סביבה

חשוב לשמור על סביבת הילד מאווררת ונקיה מאבק וחומרים אלרגנים מעוררים גירוי וליחה.

גורמי גירוי סביבתיים נפוצים כוללים:

  • שטיחים ווילונות – עדיף בלי (אם יש בחדר, חשוב לכבס, לנקות ולאוורר באופן תדיר) וניקוי תדיר של המצעים.
  • ארוניות צעצועים נוטות להתמלא אבק ולכן חשוב לנקות את הצעצועים הפרוותיים או להשתמש בארוניות עם דלתות סגורות.
  • פרוות בעלי חיים
  • עישון באזור הילדים
  • בישום חזק
  • חומרי ניקוי מסוגים שונים
  • זיהום אויר
  • עצים, פריחות ודשא יכולים לעורר פעמים רבות התקפי שיעול ואסטמה.

במרכז רפואות בתל אביב, אנו מטפלים בהצלחה בבעיות שיעול חוזר וקשיי נשימה אצל ילדים ותינוקות, בעזרת רפואה סינית מותאמת לילדים, ליווי והנחיות לטיפול בבית.

לתיאום עם פגישה וייעוץ

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ