אסטמה (Asthma), או קצרת בעברית, היא מחלה דלקתית של דרכי הנשימה והריאות, הנגרמת לרוב כתוצאה מתגובה אלרגית של הגוף או חשיפה לגירויים שונים. מדובר במחלה כרונית שכיחה ביותר, בעיקר בקרב ילדים,  המלווה בהתקפי קוצר נשימה בילדים, שיעול וליחה, חרחורים וצפצופים בנשימה עקב חסימה של דרכי הנשימה.

אסטמה בילדים ותינוקות

הנתונים מלמדים שלפחות 5% מהאוכלוסייה המערבית סובלת מתסמיני אסטמה, בדגש על האוכלוסייה העירונית. בקרב ילדים היא נחשבת למחלה הכרונית השכיחה ביותר, אסטמה בילדים תתפרץ לרוב בגיל מוקדם מאוד (כ-50% מהילדים האסמטיים מפתחים את תסמיני המחלה לפני גיל 3).

שובל ינאי, מטפל ברפואה סינית וטווינא, מומחה לטיפול ברפואה סינית בילדים
למרות שהמחלה מאופיינת בתקופות שקטות יחסית לצד תקופות עם התקפים תכופים, ללא טיפול מתאים אסטמה עלולה להפוך לכרונית ומסכנת חיים. טיפול טבעי בעזרת רפואה סינית, שינוי תזונתי והקפדה על אורחות חיים, לצד הטיפול המערבי הקונבציונאלי, עשויים לסייע בקיצור ההתקפים , הקלת התסמינים וחיזוק הגוף.

מה קורה לגוף בהתקף אסטמה בילדים? 

הריאות הן האיבר המרכזי במערכת הנשימה שממלא את רוב המקום בבית החזה (מעצם הבריח ועד הסרעפת). שתי הריאות מחולקות לחמש אונות, אליהן מחוברות הסימפונות שמהוות את הענפים המרכזיים של קנה הנשימה.  במהלך התקף האסטמה נחשף הגוף לאלרגן או לגורם מעורר אחר, וזה בתורו מייצרים תגובה דלקתית ולהתכווצות בלתי רצונית של הסימפונות.

דפנות הסימפונות מתכווצות, הרירית הפנימית שלהם תופחת וריר סמיך מופרש לתוך חלל הריאות. היצרות הסימפונות גורמת לרחשי צפצוף, ואוויר העובר דרך סימפונות מלאות בריר סמיך גורם לשיעול וחרחורים. חסימת דרכי הנשימה היא תוצאה ישירה של התהליך הדלקתי שנוצר בשילוב עם הליחה המוגברת וההפרשות הסמיכות מתוך הריאות.

קשור: כאבי בטן אצל ילדים – מה עושים וכיצד מטפלים

שובל ינאי, מטפל ברפואה סינית וטווינא, מומחה לטיפול ברפואה סינית בילדים
בדרך כלל יעבור ההתקף הראשוני בחלוף מספר דקות. עם זאת, הוא עלול להתפתח לצורות חמורות יותר ולתגובות דלקתיות מתמשכות שעלולות להיות מסכנות חיים ולגרום לבצקות, רגישות יתר וחסימת כלי הנשימה.

איך מזהים קוצר נשימה אצל תינוקות וילדים?

האסטמה מתבטאת בהתקפים חוזרים של קוצר נשימה בתינוקות וילדים ושיעול המלווים בצפצופים או חרחורים, ובמקרים קשים יכול להגיע לחסימת דרכי הנשימה ולהוביל למצב מסכן חיים.

לצד התסמינים המרכזיים הללו, מתלוננים רבים גם על כאבים והתכווצויות בחזה, בעיות שינה וקושי בתפקוד היומיומי. ההתקפים מופיעים בד"כ בעקבות הצטננות ולרוב יתגברו בלילה ולפנות בוקר.

אסטמה אצל ילדים

מה גורם להתקף אסטמה בילדים?

הסיבות לאסטמה הן רבות, עם זאת, ידוע כי לא קיים גורם יחיד שמעלה את הסיכון להתקפים, אלא מדובר במכלול מורכב יותר של גורמים מקדימים פנימיים וחיצוניים:

תורשה

במקרים רבים, במהלך אבחון המחלה, מתגלה היסטוריה משפחתית של אסטמה או מחלות כרוניות אחרות של הריאות, כמו ברונכיטיס אצל ההורים. הרבה פעמים שאנחנו שואלים שאלות באבחון אנחנו שומעים שגם להורים היו מחלות ריאות בילדות(ברונכיטיס למשל). הגורם הגנטי נחשב משמעותי מאוד ואחד מגורמי הסיכון העיקריים להתקפי האסטמה.

אלרגיות

אלרגנים מסוימים עשויים לייצר תגובה אלרגית חריפה בקרב אנשים רגישים. עליהם ניתן למנות חומרי הדברה, אבק, מוצרי טבק, שיער של חיות, קרדית אבק הבית, אבקני פרחים, חומרי ניקוי, עובש ועוד.

נזלת אלרגית

זו שכיחה בעיקר בקרב ילדים. אלו רגישים יותר לאלרגנים, והמערכת החיסונית של רבים מהם יוצרת נוגדנים הגורמים לנזלת כרונית והפרשת חומרים סמיכים לדרכי הנשימה.

קשור: איך לטפל בנזלת אלרגית

דלקות חוזרות בדרכי הנשימה

דלקות גרון ואחרות (בעיקר בדרכי הנשימה העליונות) שנגרמות כתוצאה ממחלות ויראליות או מחיידקים וזיהומים אחרים עלולות לגרום להתקפי אסטמה חוזרים ונשנים.

מזונות מגבירי ליחה

אוכל עשיר בסוכר, חלב פרה, מוצרי חלב, גבינות, מיץ תפוזים ותוספי מזון מסוימים הם רק חלק קטן מן המזונות שעלולים להוביל למצב של עודף נוזלים ועומס על המערכות בגוף.

זמני האכלה לא סדירים לתינוקות

אלו מעמיסים על מערכת העיכול ועלולים לייצר עודף נוזלים ותקיעות שיגרמו בסופו של דבר גם לחולשה של מערכת העיכול.

סטרס

תחושת חוסר נינוחות, לחץ ופעילות מוגברת שגורמת לעירור יתר של החושים, עשויים להתיש את הגוף ואת המערכת החיסונית ולהוביל בסופו של דבר להתקפי אסטמה ופגיעה במערכת הנשימה והריאות.
מדובר בגורם סיכון שנפוץ בעיקר בקרב ילדים וצעירים שחשופים לשימוש הגובר במסכים, משחקים אלקטרוניים ותכנים אלימים במחשב ובטלוויזיה.

חוסר בפעילות גופנית

מחליש את הריאות ופוגע בתפקוד היומיומי התקין של הגוף.

טראומה רגשית

פרידה של הורים, מוות פתאומי, תחושות דיכאון ועוד.

שימוש ממושך בתרופות לאסטמה

לכאורה אלו אמורים לסייע בהתמודדות עם האסטמה, עם זאת לעיתים יובילו להתשה הריאות ולירידה נוספת בתפקודן.

כיצד על פי הרפואה הסינית ניתן למצוא את הטריגר לאסטמה?

מהו בעצם הטריגר? זהו הגורם המרכזי שיוביל לשיעול מתמשך או קוצר נשימה לתינוק וילדים ובסופו של דבר לעוד התקף חריף של אסטמה.

מדוע חשוב לשים אליו? מעבר לגורמי הסיכון שדנו בהם, זיהוי מוקדם של הטריגר עשוי למנוע סבל רב מהמטופל, ומכאן החשיבות הרבה שמייחסת הרפואה הסינית לזיהוי שלו.
הוא יכול להיות קשור בגורמים חיצוניים כמו אלרגיות ,שינוי מזגי אויר חדים, טמפרטורה ולחות, עונות מעבר, זיהום אויר ועוד מחוללי מחלה חיצוניים.

מן העבר השני, הטריגר יכול לצוץ כהשתקפות של נושאים רגשיים התורמים להיחלשות הריאות והמערכת החיסונית. בפועל, התקף האסטמה יתגבר לרוב הודות לטריגר שיגביר את התגובה הראשונית ויגרור תגובה סוערת יותר של מערכת החיסון הכוללת שיעול חריף ומתמשך והפרשות סמיכות. 

בראי הרפואה הסינית, הריאות תופסות את המיקום העליון בין חמשת האיברים, ולכן הן מכונות גם "החופה". כיאה לתחום מרכזי ברפואה הסינית, כבר בתקופות קדומות ייחסו חשיבות רבה לשיטות הטיפול באסטמה. אם במשקפי הרפואה המערבית מדובר במחלה חסימתית כרונית הדורשת טיפול תרופתי להקלת התסמינים, הרפואה הסינית הטבעית מבקשת לבחון את המטופל מזווית מקיפה יותר ולבדוק מהו הטריגר שגרם להשתלשלות האירועים ותחילתו של ההתקף.

לכן, האבחנה היסודית של תסמיני האסטמה לצורך התאמת טיפול אישי לכל מטופל היא המפתח לשיקום הריאות והקלה בתסמינים. הרפואה הסינית שבמרכזה האדם ולא המחלה שלו מובילה להבנה שהטיפול משתנה בהתאם לתסמינים הספציפיים אותם מגלה המטופל.

לכן, כל תהליך טיפול באמצעות רפואה סינית יתחיל בהסתכלות מערכתית הכוללת לקיחת מדדי דופק, בדיקת לשון וחום, בעיות עיכול, חסמים רגשיים ועוד. לצד אלו יבוצע תשאול מקיף בעזרתו תינתן תמונת האבחנה השלמה.

דרכים להקלה ומניעה אסטמה וקוצר נשימה בילדים

את הטיפול באסטמה של תינוקות וילדים נהוג לחלק לשני מקרים: הטיפול הרגיל להתמודדות עם התקפים כרונים מתמשכים, וטיפול להתקפים אקוטיים וחמורים יותר.

רפואה מערבית:

כיום, אין בידי הרפואה המערבית טיפול מרפא לאסטמה, והיא מתמקדת בעיקר בהקלת התסמינים של המחלה ושמירה על שגרת חיים בריאה של המטופל.
מטרתו של הטיפול התרופתי נגד אסטמה אצל תינוקות וילדים היא למנוע התקפים ולהתמודד אתם במקרה הצורך. התרופות מתערבות בתהליך הגורם להתקף אסטמה וכך מונעות אותו או מקלות את התופעות.

רוב התרופות מכילות סטרואידים ומרחיבי סימפונות והן עוזרות גם במניעת התפתחות התהליך הדלקתי בריאות. התרופות נבדלות אחת מהשניה בטווח זמני ההשפעה שלהן. בין התרופות הבולטות ניתן למצוא את הונטולין, בריקלין, סרבנט ואוקסיס.

שובל ינאי, מטפל ברפואה סינית וטווינא, מומחה לטיפול ברפואה סינית בילדים
בנוסף, ממליצים הרופאים להשתמש במשאפים במקרים של התקפי קוצר נשימה אצל ילדים, להקפיד על פעילות גופנית, אורח חיים בריא ותזונה נכונה ומאוזנת למניעת עודף משקל ושאר סיבוכים.

טיפול טבעי באסטמה אצל ילדים ברפואה סינית

במקרים של התקף אקוטי, נרצה להניע את הריאות ולשחרר את הליחה על ידי עיסויים ו/או דיקור בנקודות שמועילות למצב האקוטי (באזור השכמות לדוגמא).
החשיבות הגדולה היא לא להגיע למצב מסכן חיים כמו חנק ולכן בהתקף אסטמה בילדים מסוג זה השימוש במשאף בשילוב עם תרופות הוא חשוב.

עם זאת, גם לרפואה הסינית יש מענה בשלב האקוטי והוא חשוב לא פחות. בנוסף, טכניקות העיסוי והדיקור תורמות להפחתת הנזקים הנגרמים משימוש מרובה בתרופות. מאחר והמחלה מזוהה בעיקר עם ילדים, חשוב להקפיד על שיטות טיפול וטכניקות להרגעת הילד, שכן התקפי האסטמה של ילדים עשויים להיות מבהילים.

הטיפול במצב כרוניים של אסטמה אצל ילדים מתייחס לטיפול מונע ומקל בין ההתקפים. מדובר בטיפול שמטרתו לחזק ולנקות את עודפי הנוזלים שמצטברים בריאות ויכולים להוות טריגר להתקפים. בין השאר, כולל הטיפול חיזוק של הטחול ומערכת העיכול למניעת הצטברות נוזלים, חיזוק מערכת הנשימה והמערכת החיסונית.

בהתאם לאבחנה תירשם לילד/ה מרקחת מצמחים שתינתן בבית. השימוש בצמחי מרפא סיניים הוכח כמסייע בהוצאת ליחה ,ייבוש ליחה ועוד .צמחי המרפא מהווים טיפול יעיל עבור המצבים הקריטיים והכרוניים כאחד.פורמולות צמחי המרפא ישולבו באופן מיוחד ובהרכבים מותאמים אישית על מנת לאזן את התגובה החיסונית של הגוף. לצד אלו, יינתנו לרוב צמחי מרפא אנטי אלרגיים,אנטי דלקתיים ומכייחים. שילוב שכזה לרוב נותנת מענה מצוין ,בתמיכה והדרכה נכונה, ומשפר משמעותית את המצב.

  • כתחליף לטיפול סטרואידאלי -צמחי מרפא נוגדי דלקת יעשו את העבודה.
  • כתחליף לתרופות אנטי-היסטמיניות נשתמש בצמחי מרפא נוגדי אלרגיה.
  • כתחליף למרחיבי הסמפונות (הניתנים במשאפים לרוב) נשתמש בצמחי מרפא שעושים את אותה הפעולה

יתכן ותקבלו שני מרשמים שונים בו זמנית שיהיו בבית על מנת לוודא שלא יהיה התקף אקוטי שיקח זמן לטפל בו והמצב הכללי יתדרדר.

המלצות לתזונה ואורחות חיים למי שסובל מאסטמה וקוצר נשימה

בכל פעם שאני פוגש בקליניקה ילד או מבוגר שסובלים מאסטמה אני נדהם מחדש מההשפעה הרבה שיש לאותם גורמים סביבתיים, בעיקר לאלו שאנחנו יכולים במאמץ לא גדול לשלוט עליהם: צריכה מופחתת של מוצרי חלב, הפחתה של סוכרים, תזונה מאוזנת, שתייה מספקת של מים, הפחתה של משקאות ממותקים, פעילות גופנית קבועה וטכניקות להרגעת מתחים וסטרס (יוגה, מדיטציה ועוד).

כמו בכל מחלה, הטיפול באסטמה תינוקות וילדים הוא מכלול מורכב. כדי לסכם את נושא הטיפול, הבאנו לפניכם מספר טיפים קטנים שיכולים להביא  לשינוי גדול:

  1. המעיטו בצריכת מוצרי חלב.
  2. הקנו לעצמכם ולילדים שלכם הרגלי נשימה נכונים.
  3. הקפידו על אוכל מתאים לעונה. הימנעו מאוכל קר מידי בחורף ומאוכל חם מידי בקיץ.
  4. שתו חליטות צמחים ארומטיים כמו שומר, מנטה, קמומיל, זוטא, טימין, אזוב, מרווה, ג'ינג'ר וכו. לכל אלו יש יכולת כיוח מצוינת והם יכולים להיות טיפול מונע מצוין.
  5. בעיקר בימים אלו, הקפידו על אוורור הבית או החדר, מנעו הצטברות של עובש ורטיבות על הקירות.

 

אנו מטפלי רפואות, כולנו, מחוברים בקשר הדוק למערכת הבריאות ומוכוונים אך ורק לרווחת המטופל שלנו ולכן אנו שמים דגש על מתן טיפול אחראי גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך. נשמח לראותכם.

לפרטים וקביעת תור

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

שובל ינאי, מטפל סיני

שובל ינאי Dipl CM. IATcm

מטפל ברפואה סינית וטווינא, מומחה לטיפול ברפואה סינית בילדים. מתמחה בבעיות נשימה בילדים, בעיות מערכת עיכול ובעיות ריגשיות.

שובל ינאי הינו בוגר 4 שנות לימוד בקמפוס ברושים, התמחות ברפואה סינית עתיקה ושיט גזעים וענפים.מטפל ב"רפואות" ובהרי ירושלים.

למידע נוסף >

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ