דלקות אוזניים הן הסיבה השכיחה ביותר לפניה לרופאי הילדים והסיבה ל50% מכמות האנטיביוטיקה שנרשמת לילדים.

80% מהילדים עד גיל 3 יחוו דלקת אוזן תיכונה לפחות פעם אחת. 20-30% יחוו 6-7 דלקות אוזנים חוזרות עד גיל 7. הטיפול הנכון בשילוב רפואה סינית עם הטיפול הקונבנציונלי יכול להפחית באופן משמעותי את מחזורי הדלקות ואת צריכת התרופות ולאפשר לילד לחזור למסלול בריא יותר במהירות.

מבנה האוזן: האוזן החיצונית, הפנימית והתיכונה

האוזן מחולקת ל-3 איזורים:

אוזן חיצונית – החלקים החיצוניים מהאפרכסת, דרך תעלת השמע ועד עור התוף – תפקידה לאסוף צלילים ולהעבירם אל עור התוף אשר מתרגם את הצלילים לוויברציה

אוזן פנימית איבר השמע ושיווי המשקל, מורכב ממערכת של תעלות מלאות בנוזל ועצבי השמיעה אשר מחוברים למוח ומעבירים את הגירויים למוח.

אוזן תיכונה (אמצעית) – חלל (דמוי חדר) מלא באויר אשר נושק בצד אחד לעור התוף ובצד בשני מתחבר דרך תעלה ארוכה אל מערות האף (התעלה האוסטכית שתפקידה להשוות לחצים). בתוך חלל זה מצויות 3 עצמות קטנות אשר מחברות בין עור התוף לעצב השמיעה ומעבירות את הויברציות של עור התוף לעצב.

סדר בדלקות: דלקת חיצונית, אמצעית, חוזרת או אקוטית

דלקת אוזניים חיצונית

נקראת לעיתים גם “דלקת שחיינים” היא זיהום חיצוני בתעלת השמיעה הנגרם מחיידקים ולעיתים מפטריות ומייצרת כאב והפרשה של מוגלה, הטיפול הוא טיפול חיצוני בטיפות אנטיביוטיות ואנטי פטריותיות והימנעות מחשיפה למים, הדלקת עצמה אינה מסוכנת אך היא יכולה להתפשט לאיזורים אחרים ולכן מצריכה טיפול.

דלקת באוזן אמצעית

היא זיהום ויראלי או חיידקי בחלל שבין עור התוף לגולגולת, הזיהום נגרם בדר”כ ממזהמים אשר מטפסים ממערכת הנשימה ומתיישבים בתעלה. התגובה של הגוף דומה לתגובה של מערכת הנשימה העליונה והיא יצור והפרשת נוזלים יחד עם העלאת חום במידת הצורך. הבעיה בדלקת אוזניים היא בעיה מכאנית שכן הדלקת מפריעה לניקוז של הנוזלים מהאוזן ובמיחד אם יש הסיטוריה של גודש במערכת הנשימה העליונה ונטייה לשקדים/ אדנויאידים /פוליפים או שקד שלישי נפוחים אשר מפריעים לניקוז של התעלה האוסטכנית וגורמים לנוזלים להיתקע באוזן.

דלקות אוזניים כרוניות לעומת אקוטיות

כשהדלקת היא חד פעמית או ראשונית היא נקראת דלקת חדידה / אקוטית או AOM. כשהיא חוזרת מספר פעמים או שנגרמת מנוזלים תקועים באוזן היא נקראת דלקת כרונית או COM. דלקת כרונית היא מצב בו אין זיהום פעיל באוזן אך הנוזלים אינם מתנקזים ואז נוצר לחץ קבוע על עור התוף שיכול להיפגע או להיקרע וגם לפגיעה בשמיעה שכן עור התוף לא יכול להעביר את הויברציות מבחוץ באופן תקין אם הוא מתוח כל הזמן בגלל לחץ הנוזלים.

לעיתים הלחץ של הנוזלים באוזן גורם לקרע בעור התוף והנוזלם מתחילים לצאת החוצה מהאוזן (דלקת עם הפרשה או OME) ואז המצב מעט משתנה כי עכשיו נוצר לנו פתח לעולם החיצוני שיכול להעביר זיהומים חיצוניים פנימה והופך את האוזן לפגיעה יותר.

הפרשה מתמשכת מהאוזן יכולה לגרום לפגיעה בעור התוף ולפגיעה בשמיעה בהמשך.

מסטואידיטיס

מסטואידיטיס היא דלקת של עצם המסטואיד, העצם אשר נמצאת מתחת ובמגע עם האוזן והיא דלקת שיכולה להיגרם מזליגה החוצה של דלקת אוזניים לכיוון הגולגולת, זהו מצב מסוכן כי הזיהום נמצא בעצם וקרוב למוח ולכן יש צורך במתן אנטיביטיקה דרך הוריד ובאישפוז. הסימנים של מסטואידיטיס הם כאב חמור יותר והזדקרות של האוזן עם צבע עדום ברור.

אסף מור - מנהל מרכז רפואות ומומחה ברפואה סינית בילדים
דלקות אוזניים חוזרות עלולות לגרום לאורך זמן לפגיעה בהתפתחות הילד ברמה הפיזית, השפתית והריגשית ולכן אנו צריכים לבחון את המצבים האלו בזמן שאנו בוחנים את הטיפול הנחוץ לילד.

הסימפטומים של דלקות אוזניים

התסמינים העיקריים של דלקת אוזניים הם: כאב חד או אי נוחות מתמשכת באוזן, חום, נזלת, שיעול, הפרעות שינה, שינויים ביציאות, הפרשה מהאוזן וירידה בשמיעה.
יחד עם תסמינים אקוטיים אלו, דלקות אוזניים חוזרות יכולות לגרום לאורך זמן לפגיעה בהתפתחות הילד ברמה הפיזית, השפתית והריגשית ולכן אנו צריכים לבחון את המצבים האלו בזמן שאנו בוחנים את הטיפול הנחוץ לילד.

טיפול בדלקות אוזניים אצל תינוקות וילדים

הטיפול המודרני:

הטיפול המודרני בדלקת אוזניים פעילה הוא כאמור, מתן אנטיביוטיקה בלקיחה דרך הפה ולעיתים בטיפות אוזניים, אם החום אינו דומיננטי וזהו אירוע ראשוני חד פעמי בד”כ ינסו הרופאה או הרופא להמתין עם מתן אנטיביטיקה דרך הפה ולהסתפק בטיפות חיצוניות.

כשדלקת האוזניים חוזרת מספר פעמים, נדרשים צעדים נוספים על מנת לנסות לנקז את הנוזלים התקועים בתוך האוזן. השלב הראשון יהיה ניסיון למתן תרופות לצימצום הנפיחות של רקמות האף ואם טיפול זה לא מסייע אז הבחירה תהיה פרוצדורה ניתוחית הכוללת שני מהלכים: האחד, חיצוני – פקיעת עור התוף לניקוז הנוזלים עם או בלי השאר של צינוריות לניקוז הנוזלים (כפתורים) והשני פנימי – ניקוז החסימה של התעלה המנקזת את האוזן – התעלה האוסטכית ע”י ניקוז וצמצום הנפיחות של הפוליפ/ אדנואיד/ שקד שלישי.

הטיפול המסורתי: טיפול בדלקות אוזניים ברפואה הסינית

ברפואה הסינית המערכת של האוזן משוייכת לאנרגטיקה של המערכת "האוצרת-ההישרדותית" שבה כלולות גם הכליות ולכן בטקסטים הקלאסים נאמר שהאנרגטיקה של האוזן משוייכת לכליות.

“The kidney qi connects with the ears. If the ears are harmonious, one can know the five notes”
(NanJing Ch37 Bob Flaws)

הבנה זאת גם מתחברת לידע המודרני שהאוזן והכליות מבנות מאותה שיכבה אמבריאולוגית ולכן תינוקות שנולדים עם מבנה אוזן חריג עוברים מיד אולטרסאונד לבדיקת הכליות לבדיקה שאין בעיות חמורות שיכולות להשפיע על יכולת ההישרדות של התינוק. הטקסט הזה וההבנה הזאת מדברת בעיקר על החלקים החיצוניים והפנימיים של האוזן ואילו החלק האמצעי של האוזן בדומה לתפיסה מודרנית משוייכת למערכת הנשימה (ברפואה מודרנית- מערכת הנשימה העליונה או אף-אוזן גרון).

בשל השתייכותה של האוזן האמצעית למערכת הנשימה, גם הזיהומים העיקרים שגורמים לדלקת הינם קשורים לפתולוגיות של מערכת הנשימה וההתמחויות ברפואה מערבית שמטופלות בבעיות אלו כוללות רופאי אף אוזן גרון, רופאי אלרגיה ורופאי ריאות.

אסף מור, מנהל מרכז רפואות
ברפואה הסינית מערכת הנשימה מחוברת חיבור הדוק למערכת העיכול ולכן לא ניתן להפריד בין האוכל שאנו אוכלים להיצטברות של נוזלים באוזניים אשר בתורם יעודדו התפתחות של דלקות.

ברפואה הסינית יש חלוקה לגורמי מחלה חיצוניים שכוללים מזהמים חיצוניים (בטרמינולוגיה סינית אשר נכתבה מאות ואלפי שנים לפני המצאת המקרוסקופ הם נקראו אקלימים בשל האופי של ההתבטאות שלהם), וגורמי מחלה פנימיים עימם נכללים כל החומרים שנוצרים בתוך הגוף שלנו כתוצאה מתהליכים מטבולים וגם כתוצאה מתהליכים ריגשיים.

ברפואה הסינית מערכת הנשימה מחוברת חיבור הדוק למערכת העיכול ולכן לא ניתן להפריד בין האוכל שאנו אוכלים להיצטברות של נוזלים באוזניים אשר בתורם יעודדו התפתחות של דלקות. מערכת נוספת שמשחקת תפקיד בהתפתחות פתולוגיות במערכת הנשימה היא מערכת הלימפה אשר משוייכת בטרמינולוגיה הסינית לקונספט שנקרא "המחמם המשולש"- תיאור עתיק למערכת תעלות הנוזלים שמחברות בין שלושת חלקי הגוף ונמצאו ע"י הסינים בדיסקציות כבר לפני 2000 שנה.

מערכת הלימפה היא מערכת שמשנעת נוזלים ממקום למקום בגוף, והיא מאוד פעילה באיסוף נוזלים ממערכת העיכול וממערכת הנשימה התחתונה והעליונה. זאת הסיבה והדרך להסביר את ההבנה הסינית שמערכת הנשימה והעיכול מחוברות והן אחריות ליצור, שינוע ופינוי נוזלים בגוף.

טיפול נכון ברפואה סינית חייב לכלול הכוונה תזונתית למניעה של הצטברות של נוזלים (ליחה) במערכת העיכול שבתורם יצטברו בגלל העומס גם במערכת הנשימה התחתונה והעליונה ולכן על המטופלים (ובעיקר ההורים) לקחת בחשבון שללא שינוי תזונתי יהיה קשה מאוד לראות שינוי דרמטי במצב הנוזלים באוזן.

הטיפול המשולב

הטיפול בדלקת אוזנים יכלול טיפול אקוטי וטיפול כרוני.
טיפול אקוטי בזמן דלקת בתיאום עם הטיפול שניתן לילד ע”י הרופא או הרופאה וטיפול כרוני כאשר הילד סובל מדלקות אוזניים חוזרות. הטיפול הוא בין דלקות ונועד למנוע את הישנות הדלקת.
הטיפול האקוטי ברפואה סינית יתבצע בשילוב ובמקביל עם הטיפול המודרני, לרפואה הסינית יש הרבה מאוד מה להציע בסיוע בהפחתת הכאב, הורדת החום והרגעת הדלקת ולכן יש לשקול התערבות של רפואה סינית גם בזמן הטיפול המודרני ומתן אנטיביוטיקה. טיפול נכון אצל מטפלים מוסמכים יכול לעזור בצמצום כמויות האנטיביוטיקה ואף לסייע לעיתים להימנע מלקיחה, בתיאום עם הרופא, אם הטיפול נעשה בטווח הזמן שבו הרופא מוכן להמתין עד לקיחת האנטיביוטיקה.

הטיפול הכרוני יכלול סילוק נוזלים מחלל האוזן ע”י טיפול במערכת הנשימה ומערכת העיכול עם ניקוי של מערכת הלימפה ואיזון המערכת החיסונית (דרך המערכת האוצרת- הישרדותית שמשוייכת לכליות). הטיפול הכרוני יתבצע בין התקפים וימשך תקופה של מספר חודשים ומאוד תלוי בהיענות של ההורה והילד בהמשך הטיפול בבית בתזונה ועם פורמולות צמחיות.

שינוי תזונתי, צמחי מרפא ודיקור סיני עדין – מותאם לילד ולמשפחה

הטיפול במרפאה ברפואה סינית יכלול דיקור עדין אשר מותאם לילדים ותינוקות ומתבצע עם מחטים סטריליות/ חד פעמיות עדינות מאוד או עם מדבקות חד פעמיות עם מחטים ובאמצעות טיפול במגע עדין בשיטות המסורתיות- טווינא, שיאצו ושונישין.
הטיפול הביתי בדלקות אוזניים יכלול לקיחה של פורמולות צמחים המותאמות לילדים לטיפול במערכת העיכול ומערכת הנשימה וניתנות על פי האבחנה המשתנה מילד לילד יחד עם הדרכה תזונתית המותאמת לילדים ולמשפחה עם דגשים נוספים ע”פ הצורך.

סיכום

מכיוון שדלקות אוזניים חוזרות מייצרות עומס גדול על משפחות של הילדים ועל המערכת הרפואית, יש מקום רב לשילוב של טיפול ברפואה מסורתית בתוכנית הטיפולים של הילד.
בעוד הטיפול המודרני מוכוון למניעה של סיכונים מיותרים לילד, הטיפול המוסרתי מוכוון להחלמת הילד ולעידוד הבריאות שלו ולכן הם יכולים להשתלב בצורה מעולה זה לצד זה.
טיפול אחראי אצל מטפל מוסמך ומקצועי כמו מטפלי רפואות ימנע סיכונים מיותרים לילד בטווח הקצר ופגיעה ארוכת טווח בבריאות הילד בשל שימוש יתר בתרופות.

אנו מטפלי רפואות, כולנו, מחוברים בקשר הדוק למערכת הבריאות ומוכוונים אך ורק לרווחת המטופל שלנו ולכן אנו שמים דגש על מתן טיפול אחראי גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך.

נשמח לראותכם, צוות רפואות.

לפרטים וקביעת תור

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

אסף מור, מטפל בילדים על פי הרפואה הסינית

אסף מור (Dipl CM (IATcm, ETCMA

בעלים ומנהל של מרכז רפואות, מומחה ברפואה סינית בילדים ומבוגרים. בעלים ויו"ר של הICCM (הקהילה הבינלאומית לרפואה סינית), מרכז קורס התמחות ברפואת ילדים, מרצה ומנחה קליני בקמפוס ברושים, אוניברסיטת תל אביב.אסף הינו מטפל, מלמד ועוסק ברפואה סינית משנת 2006.

למידע נוסף >

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ