גזים אצל תינוקות – רקע

"קוליק" או גזים לתינוק רך הינה תופעה חוזרת של כאבי בטן פתאומיים מלווים בבכי ממושך, איגרוף הידיים וכיפוף הברכיים כלפי הבטן. התקפי הבכי ואי השקט מופיעים בשבועות הראשונים לחיי התינוק ובדרך כלל תימשך עד גיל שלושה או ארבעה חודשים. הורים רבים מדווחים כי התופעה מחמירה בשעות הערב והלילה. לעיתים הבכי מתחיל מיד בסיום האכילה, לעיתים ללא קשר, לעיתים תינוקות חווים קושי בשינה או מתעוררים מכאב.

תופעת הגזים אצל תינוקות אינה אחידה ומתבטאת ברמות שונות של התקפי בכי וכאב, ולעיתים מוקלת לאחר שחרור גזים,ולעיתים לא. מדובר בתופעה מאוד נפוצה, יש מחקרים המעידים כי 80% מהתינוקות סובלים ממנה בדרגות שונות בתחילת חייהם, ומדובר בתופעה שמלווה בהרבה תסכול מצד ההורים, שמרגישים שהם לא מצליחים להרגיע את התינוק הסובל, ומתמודדים עם הרבה סטרס וחוסר אונים בשבועות הראשונים של חיי התינוק.

אבחון התופעה

התופעה מאובחנת כגזים או קוליק לאחר שהתינוק נבדק רפואית ונשללו סיבות אחרות שיכולות לגרום לכאב, ובתנאי שמדובר בתינוק בריא ומשגשג מבחינת עליה במשקל והתפתחות תקינה, יציאות תקינות ובדיקה גופנית תקינה.

האבחון הרפואי לגזים יעשה עפ"י חוק השלושה: בכי 3 שעות ויותר ביממה, 3 פעמים בשבוע ומעלה, למשך מעל 3 שבועות ברצף, ומסתיים בגיל 3-4 חודשים. וביתר הזמן התינוק אינו בוכה ונראה יותר נינוח.

הגורמים לגזים אצל תינוקות

הסיבות לתופעת הגזים אינן ידועות, מחקרים רבים לא הצליחו לאבחן גורם יחיד לתופעה אך ישנן כמה השערות למקור התופעה: נוכחות גזים בקיבה ובמעיים, חוסר בשלות של מערכת העיכול, בליעת אוויר בזמן הנקה או אכילה מבקבוק או בזמן בכי, אלרגיות ורגישות ללקטוז.

קשור: עצירות אצל תינוקות – מה עושים ואיך מטפלים

טיפול בגזים לתינוק: איך להקל ולהרגיע את התינוק

אין טיפול לגזים. רופאי ילדים יכולים להמליץ על מספר דרכים כדי להקל ולעזור אך האמת היא שאין פתרון אחיד לכולם, וכל תינוק מגיב אחרת או שאינו מגיב כלל. להלן חלק מההמלצות הרפואיות:

החלפת תרכובת מזון לתינוקות

החלפת תמ"ל לפורמולה מפורקת שקלה יותר לעיכול, אך יש לזכור כי לתינוקות רכים לוקח זמן הסתגלות בהחלפת תמ"ל ולעיתים תופעות של כאבי הבטן יחריפו עד שיתרגל לפורמולה החדשה.

מוצרי מדף להקלה על קוליק וגזים

קיימים מוצרי מדף רבים לטיפול בהקלה על תופעת הגזים שנמכרים בבתי המרקחת השונים, אך יש לזכור כי מרבית התכשירים הללו מקלים באופן זמני על התינוק ועשויים לא להקל כלל.

פרוביוטיקה

ישנם מחקרים המעידים כי מתן פרוביוטיקה לתינוקות יונקים להרחבת ובניית פלורת המעיים (הרכב חיידקים) מקלה על תופעת הכאב מגזים תינוקות.

יש שימליצו לאמהות מניקות להפסיק לצרוך מזונות שמעודדים אלרגיה כמו מוצרי חלב, ביצים, חיטה ואגוזים או הימנעות מאכילת ירקות מצליבים, קטניות, פירות הדר ועגבניות. אך כאמור, אין המלצה גורפת שנכונה לכל אם, והימנעות ממזונות מסויימים בתקופה של הנקה עשויה גם להזיק ומומלץ לבדוק את הנושא באופן מבוקר.

טיפול בקוליק לתינוקות ברפואה הסינית

הרפואה הסינית מתייחסת לקוליק וגזים בתינוקות רכים כביטוי לחוסר הבשלות של מערכת העיכול שכוללת מספר איברים בגוף.

בשבועות הראשונים לחיי התינוק, הוא משתמש לראשונה באופן עצמאי ונפרד מאימו במערכת העיכול (ובמערכת הנשימה). זהו שלב מאוד חשוב וראשוני בהתפתחות התינוק בשבועות הראשונים, שבניגוד למצב ברחם אימו, כעת ניזון ומפיק אנרגיה בעצמו. מערכת העיכול של התינוק חלשה ומתקשה בתפקידה בפירוק המזון באופן המיטבי, ולכן נוצרים עומסים וגזים במערכת העיכול, מה שגורם לכאב רב ולחוסר נוחות.

הטיפול יתרכז בעיקר בתמיכה וחיזוק של מערכת העיכול, ובסילוק ופינוי עומסים שמצטברים ומפריעים לתפקוד השוטף של המערכת וגורמים לכאב.

מאיה כץ, מטפלת ברפואה סינית בתינוקות
הטיפול בגזים אצל תינוקות ברפואה סינית מתייחס לחוסר הבשלות של מערכת העיכול, תוך אבחון מקיף של התינוק ואימו. חשוב לציין שבהרבה מקרים הטיפול באמא/ הורה המטפל בשלב הזה ייטיב גם עם התינוק, גם אם האם מניקה וגם אם מאכילה בתמ"ל.

הטיפול בתינוקות רכים נעשה בכלים מאוד עדינים, כמו חימום נקודות ומרידיאנים רלוונטיים, שימוש במדבקות עם סיכות קטנות ולא מכאיבות, טכניקות מגע מותאמות לתינוקות, ובשלב מאוחר יותר גם בדיקור עדין במידת הצורך.

בנוסף לטיפול ברפואה הסינית, נוכל להמליץ על שיפור שיטות האכלה במנות קטנות ובאופן שלא מגביר שאיבת אוויר, עיסוי וחימום הבטן והמעיים, החזקת התינוק בצורה שתקל על הכאב.ייתכן ויומלץ על טיפולים נלווים נוספים כמו ייעוץ הנקה, טיפול אוסטאופתי ועוד.

לפרטים וקביעת תור

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

מאיה כץ מטפלת סינית בילדים ובתינוקות

מאיה כץ רוז Dipl CM PhD. מתמחה בטיפול בתינוקות וילדים ברפואה סינית בשיטות עדינות. מטפלת בתינוקות, אמהות ומשפחות צעירות. מטפלת בדיקור קוסמטי.

מאיה הינה בוגרת 4 שנות לימוד בקמפוס ברושים, המועדון לספורט אוניברסיטת ת"א, בלימודי רפואה סינית וצמחי מרפא סיניים ותזונה. בעלת הסמכה מטעם האגודה הישראלית לריפוי סיני מסורתי.

למידע נוסף >

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ