אנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס הינה מחלה דלקתית, בה מתפתחים מקטעים פעילים ודלקתיים של רקמת האנדומטריום ברחם, מחוץ לרחם ובאזורים סמוכים.

המחלה פועלת בשלושה מוקדים:

1. חלל הצפק- קרום האגן ועל עצמות האגן.

2. השחלה- אנדומטריומה, הצטברות של נוזל רירית הרחם שנכלא בתוך השחלה.

3. האיזור האנדומטריאלי – היושב על הרקטום ויכול לגרום לעצירויות, שלשולים, טחורים ועוד.

אנדומטריוזיס מוגדרת כמחלה בעלת נגעים עם יכולת שרידות גבוהה. בנגעים ישנה התמיינות לקויה, יצירה מוגברת של אסטרוגן ועמידות לפרוגסטרון.כלומר, הגוף לא מגיב להורמון שמופרש ומייצר רמות אסטרוגן עודפות על ידי אותה רקמה, כך שבדם יימצאורמות אסטרוגן גבוהות.

במצב זה ישנה זרימה אחורית של נוזל הווסת ושל רירית הרחם שנשרה אל תוך חלל הבטן והחצוצרות.ישנו כשל חיסוני, כשלמעשה הגוף אינו יודע לפרק את הרקמה שלא נמצאת במקומה.

מחקרים מראים קשר בין נשים שנחשפו לחומרים רעילים כגון אסבסט ודיוקסין (המצוי בחומרים עשויים מפלסטיק) ובין אנדומטריוזיס.

בנוסף, קיים קשר למחלות אוטואימוניות נוספות, כגון תת או יתר פעילות של בלוטת התריס,טרשת נפוצה ודלקת פרקים ראומטית. הסיבות למחלה במקרים אלה אינן ברורות.

הסיבות העיקריות לאי פריון עקב אנדומטריוזיס הן:

  • פגיעה בשחלה וברזרבה השחלתית עקב התהליך הדלקתי והפגיעה בתנועה החלקה של דם אל השחלה, כתוצאה מאנדומטריומה.
  • חסימות במעברים התקינים בין הרחם לחצוצרה.
  • איכות ירודה של רירית הרחם, כתוצאה מרירית רחם מודלקת בה התנאים להשרשה אינם תנאים אופטימליים. הרירית עצמה פגועה והרצפטורים אינם קולטים פרוגסטרון ואסטרוגן.

הטיפול המקובל במצבים השונים הוא לרוב מתן הורמונים על מנת להרות, או תרופות נוגדות דיכאון, התומכות בתפקוד מערכת העצבים והורדת הפרשת הקורטיזול.

שרירנים (מיומות)

שרירן הוא הגידול השכיח ביותר ברחם והגידול השכיח ביותר אצל נשים בכלל. הוא מורכב בעיקר מתאי שריר חלק ורקמת חיבור עם נוכחות רצפטורים לאסטרוגן ולכן יש לו נטייה לגדול בסביבה אסטרוגנית, כמו מצבי הריון או הנקה.

השרירן מייצר כלי דם חדשים וניזון מתוך רירית הרחם, הוא גדל בזכות כלי הדם ברחם ובזכות האסטרוגן.

ישנם 3 סוגי שרירנים בתוך שרירי הרחם:

  • תוך דופני – בולט לחלל הרחם
  • תת רירי – בולט לצפק העוטף את הרחם
  • תת נסיובי

הסימפטומים עשויים להיות דימום מוגבר בזמן ווסת או דימום בין וויסתי, תחושת לחץ בבטן תחתונה, אי נוחות וכאבי בטן ואגן.

הפרעות פריון והקשר לשרירנים:

  • הפרעה מכנית בצוואר הרחם או באיזור פתחי החצוצרות, אשר לא מאפשרת מעבר זרע וביצית.
  • הפרעה בהשרשה ברירית הרחם בעקבות שינוי כלי הדם בדופן הרחם כתוצאה מנוכחות השרירן.
  • סיבוכי הריון – הפלות טבעיות, הפלות חוזרות, לידה מוקדמת, מצגים פתולוגים של העובר עקב ועיוות של חלל הרחם ע"י השרירנים.

הטיפול השמרני המקובל הוא מעקב כל חצי שנה וגלולות להסדרת מחזור עם מינון נמוך של אסטרוגן. ברוב המקרים נוקטים בגישה ניתוחית,כריתה בטנית, לדנית או היסטרוסקופית/לפרוסקופית.

30% מהנשים שנותחו תזדקקנה להתערבות נוספת, בעיקר אלו שנותחו בגיל צעיר, בעלות שרירנים שגדלו מהר ונשים עם בעיות פריון. אחת מכל שלוש נשים שעברו כריתת שרירן תעבור בהמשך כריתת רחם.

פוליפים ברחם

גודלו של פוליפ יכול לנוע בין מילימטרים ספורים עד סנטימטרים אחדים (עד 6 ס"מ). הפוליפ אינו מושפע מהורמונים, הוא גדל עד שמגיע לשיא ונעצר. הפוליפ יכול להופיע באזורים שונים ברחם ובצוואר הרחם. הימצאותו בחלל הרחם עלולה להשפיע על רמת הפוריות, ולהוביל למצב של פגיעה בקליטת העובר ברירית הרחם.

בעיה נוספת היא דימום מוגבר בזמן הווסת או בין ווסתות ואף בקיום יחסי מין (אם הפוליפ ממוקם בצוואר הרחם).

הטיפול המקובל בפוליפ הינו כריתה על ידי היסטרוסקופיה והוא נעשה רק במצבי אי נוחות או במידה וישנה בעיה של דימום רב. ההמלצה היא לנתח שרירנים ופוליפים שקוטרם מעל 4 ס"מ, כדי למנוע מצבי אנמיה.

הידבקויות ברחם

הידבקויות ברחם הינו מצב של חסימה מכנית, עקב פגיעה או טראומה שנגרמו לאזור, למשל לאחר ניתוח קיסרי. זוהי הצטברות של רקמה צלקתית באיזור האגן הגורמת לאיבר להתחבר לאיברים אחרים.

בראיה הסינית, ישנה פגיעה במערכת הוויסות והתנועה התקינה, הגורמת לשקיעה של לחות, תקיעות של דם ויצירה של חום. זוהי פגיעה במערכות המנהלות את התנועה התקינה של צ'י ודם על רקע חולשה באנרגיית היאנג בכליות (בגוף).

הפגיעה קיימת גם ביכולת ההחזקה של הטחול, האחראי על יכולת ההזנה של ריריות הרחם והמעי ולכן נראה ביטוי גם של שלשולים או עצירויות, כבדות בזמן מחזור והפרשות לאורך כל החודש. בנוסף, קיימים עודף רקמה ותקיעות של הכבד, כביטוי לחוסר תנועה תקינה של צ'י ודם באיזור.

איך ניתן לטפל בבעיות אי פריון בעזרת הרפואה הסינית?

הדיקור הסיני מטפל בבעיה על ידי פתיחת התנועה והתקיעות שנוצרו והתמרת הלחות, אם קיימת. יש לחזק את צ'י ויאנג הכליות, לתמוך באיברים השונים שנפגעו ולאפשר את התנועה והחיות באיזור. זאת ניתן לבצע על ידי נקודות דיקור על פני ערוצי אנרגיה, המשויכים לתפקוד האיברים הקשורים ברחם, בשחלה ובכל איזור האגן. תמיכה בשחלה ובזקיקים אף היא אסטרטגית טיפול חשובה במהלך טיפולי פוריות, על רקע חסימה זו.

ברמה הרגשית קיים קשר לביטוי העצמי של המטופלת וזהו מקום לא פשוט עבורה במובנים רבים. ברמה הטיפולית זהו מקום להתבוננות פנימית. בטיפול על ידי שיח וכלים תודעתיים, נוכל להכנס למערך האמונות ולשורשיהן ועל ידי כך לנקות אמונות שאינן משרתות את המטופלת, לשנות פרדיגמה תפישתית של העצמי וליצור ריפוי עמוק ושורשי.

טיפול בתזונה וצמחים יכול אף הוא לסייע מאד. תזונה אישית ומדויקת תאפשר לגוף את החוסן והתמיכה הרצויים. למשל, תזונה אנטי-דלקתית העשירה בדגי-ים צפוניים, הורדת מזונות שעלולים להחריף מצבי דלקת, תזונה עשירה בוויטמינים כגון ויטמיןE ו C-, כורכום ועוד. פעולות אלו יחזקו מבחינה אנרגטית את הכליות ויגרמו להנעה של כל האיזור, על מנת ליצור תנועה נכונה וחיות.

כוח הריפוי של הגוף תלוי ברמות השונות. יש להביט על התמונה הרחבה ויחד עם זאת הספציפית לכל מטופלת ולתת את הטיפול המדויק עבורה.ככל שהמטופלת צעירה יותר (עד גיל 34), אנו נוטים לטפל בשרירנים עד 6 ס"מ על ידי הרפואה הסינית, מאחר וכל התערבות כירורגית ברחם יכולה כשלעצמה לגרום לבעיות פריון עקב הצטלקויות.

על ידי עבודה על הטחול נטפל בחוסר איזון של תהליכים ואיבוד שליטה של תהליכי גדילה.הגדילה וההתפתחות נשלטת על ידי כיס המרה, והטחול מנהל תהליכים מטבוליים שבהם הרקמה תלויה. בחוסר איזון זה נרצה לטפל.

טיפול בפוליפים ומיומות עלול לארוך זמן ממושך. מדובר בחודשים של דיקור וצמחים, זמן שלא תמיד מתאים למטופלת שמעוניינת להכנס להריון.לכן,המטרה בשלב הראשון היא לצמצם את גודל הגידול ולווסת את הדימום. לרוב כבר לאחר חודש או חודשיים ניתן יהיה לראות שינוי בבדיקת האולטרסאונד.

במידה ויש שינוי, ניתן להמשיך בעבודה למשך מחזור נוסף ולהתחיל שלב שני, שהוא תמיכה בכניסה להריון תוך עבודה על פי אבחנה. הטיפול ישלב צמחים ודיקור, קירור החום מהדם, שבירת סטאזיס, חיזוק יאנג הכליות וויסות תנועה תקינה של דם וצ'י.

נשאף להוביל תנועה יאנגית לאיזור ופתיחת תקיעות של נוזלים על ידי נקודות באזור בטן תחתונה ואיזור האגן.

נתאלי הלר גמפל מטפלת מוסמכת ברפואה סינית קלאסית ונטורופתית N.D, בעלת נסיון טיפולי של  מעל עשר שנים.

נתנאלי משלבת בטיפול בראיה רב מערכתית הכוללת רפואה סינית, נטורופתיה ועבודה תודעתית

למידע נוסף >

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ