אסף מור בראיון בתוכנית הבוקר "חיים בריא" עם פרופ' קרסו בנושא רפואה סינית לילדים.

רפואה סינית בילדים

על רפואה סינית בילדים מתוכנית הבוקר של פרופ' רפי קרסו.

פורסם על ידי ‏‎Assaf Mor Chinese Medicine Pediatrics‎‏ ב- יום שלישי, 24 באוקטובר 2017

 

ש: איך מבצעים אבחון בילדים באמצעות ריח?

ת: מריחים את ההפרשות ואת מערכת העיכול, מערכת הנשימה , ריח הגוף והפה.

ש: ולגבי הלשון ואבחונים נוספים?

ת: כמו שאמרת, גודל הלשון וצורת הלשון, אבל גם חיפוי הלשון, מישוש הבטן, הדופק.

ש: מהי אבחנת הדופק?

ת: אבחנת הדופק היא דרך להשיג אינפורמציה פנימית בצורה מאוד דומה לסקירות הפנימיות של היום וזו מיומנות שמתייחסת לאיכויות שונות של הדופק בשביל שיהיה אפשר לקבל את ההבחנה היכן נמצאת הבעיה.

ש:ברפואה קונבנציונלית יש לנו דופק אחד ואנחנו שמים את היד על העורק הרדיאלי ואנחנו מרגישים את הדופק. ברפואה הסינית יש לנו הרבה יותר דפקים, נכון?

ת: נכון, אנחנו גם לוקחים דופק דרך העורק הרדיאלי ובעולם העתיק לקחו גם ממקומות אחרים. ברפואת דופק סינית יש לנו את הקצב שהוא מאוד זהה לתפיסה המערבית והעוצמה שגם היא דומה. אבל יש לנו גם אבחנה נוספת והיא המיומנות הקשה יותר והמיוחדת יותר שהיא האיכות של הדופק. האיכות משתנה בעמדות שונות, אנחנו בודקים בין מספר עמדות לאורך העורק הרדיאלי ביד.

האיכויות השונות מעידות על דברים שונים. למשל, אם הדופק הוא נפוח ומתגלגל ואנחנו מרגישים שיש בו הרבה נוזלים בפנים, זה יכול להעיד על מצב הנוזלים במערכת הלימפה ובמערכת העיכול. אם הדופק הוא דופק שהוא מאוד מיתרי, כלומר קשה ונוקשה ודוחף אותי החוצה, זה יכול להעיד על מצב מערכת החיסון. לדוגמה, תגובה אלרגית וכן הלאה וכן הלאה. זה הולך ומתרחב לעשרים ושמונה אבחנות מאוד ראשוניות והרבה מעבר לזה.

ש: ברפואה הסינית יש מרידיאניים מסוימים שהאנרגיה זורמת בהם. האם לכל מרידיאן יש דופק משלו?

ת: לכל איבר ולכל מרידיאן יש את הדופק שלו. כמובן שניתן גם למשש את המרידיאניים עצמם, את הרקמות שאנחנו מגדירים אותם מרידיאניים ועל ידי כך להבין מה המצב לאורך המרידיאניים עצמם. מה המצב האנרגיה במרידיאן עצמו.

ש: ואתה יכול גם למשש נקודות דיקור ולדעת על פי הרגישות שלהן אם הן נקודות חשובות לטיפול או לא חשובות לטיפול?

ת: כן. זו אומנם מיומנות שאני בעיקר משתמש בה עם מבוגרים. עם ילדים זה יותר קשה מכיוון שקשה להם להגיב כשאתה שואל אותם: או שתמיד כואב להם או שתמיד לא כואב להם. קשה לקבל אינדיקציה. עם מבוגרים אנחנו משתמשים הרבה גם בשיטה של מישוש בטן אל מול נקודות דיקור. כלומר, אנחנו ממששים את הבטן ומוצאים אזורים מסוימים כמו ברפואה המערבית. זאת במטרה להבין כיצד הן משתנות ולקבוע אינדיקציות.

ש: מה שונה בכלים של הרפואה הסינית לילדים לעומת אלו למבוגרים?

ת: אנחנו עושים שימוש באותם כלים בסיסיים כגון דיקור, צמחי מרפא ופעילות גופנית, אבל באופן שמותאם לילדים. לדוגמה, צמחי מרפא שמיועדים לילדים ומחטים שהופכים את הטיפול לטיפול עדין.

(מתייחס לתמונה של מחט סינית ותינוק) : יש לנו בעולם המערבי חשש גדול מאוד ממחטים. זו הגדרה קשה שמפחידה גם את ההורים וגם את הילד. בדרך כלל הפחד מגיע מההורה ולא מהילד. אפשר לראות שיש לנו מחטים מאוד מאוד עדינות וגם בצבעים שונים והילדים מאוד אוהבים את המשחק. קשה מאוד לראות את המחט וצריך מיומנות כדי להחדיר אותה לעור. רוב התינוקות לא מרגישים כאב, יכול להיות שהם מרגישים עקצוץ או תחושה ממש כמו נגיעה רגילה. זו לא תחושה שהיא כואבת לילד.

היום יש לנו גם כלים נוספים כמו מדבקות עם מחט קטנטנה וגם הן הופכות להיות משחק שבו הילד יוצא החוצה לשחק ואז אנחנו מסירים אותן בהמשך הטיפול או לאחר מכן.

ש: האבחון שלך הוא לפי סימפטומים והתלונות, נכון?

ת: לפני הסימפטומים והתלונות, הטיפול הוא לפי הילד. אצל ילדים המערכות יותר פשוטות ולכן קל לדעת מהו סוג הילד. בצורה הכי בסיסית אנחנו מחלקים אותם לילדים שהם יותר יאנגים ויותר ייניים. ייניים סובלים תמיד יותר מנוזלים, נזלות, נוזליים באוזניים, ליחה בריאות, הרבה מאוד נוזלים והרבה מאוד חומר. לעומת זאת ילדים יאנגים סובלים יותר מחום: חום גבוה, חום במערכת העיכול כמו רפלוקס, גזים או קוליק אצל תינוקות, חום שמתבטא בעור וכל מיני דברי כאלה.

ש: צריך להגיד שכאשר יש איזון בין היין והיאנג הגוף נחשב לבריא, ואם יש הפרה ביניהם, הגוף חולה.

ת: נכון, הגוף שלנו תמיד נמצא בין הנוזלים האלו לבין החום הזה. כל התגובה של המערכת החיסונית היא תגובה של חום ונוזלים: ילד חולה הוא מלא חום ואחר כך נוזלים או שמוציא נוזלים ולאחר מכן נזלת ולאחר מכן חום. וזה מה שצריך לאבחן קודם.

ש: בנוגע לאלרגיות – יכולה להיות אלרגיה בצורת אודם גירוי ופריחה של יאנג ויכולה להיות הפרשה מהאוזן שהיא מסוג אחר, אז גם הטיפול יהיה שונה, נכון?

ת: נכון, הטיפול יהיה מותאם. גם הבחירה של הנקודות תהיה שונה, גם הצמחים והפורמולות וגם ההנחיות להורים בבית, מה לעשות. למשל, ילדים שסובלים מאנרגיות של חום, אחד הדברים שאני אומר ומפתיעים את ההורים הוא שהילד שלהם כנראה אוכל יותר מדי דברים שמעמיסים על מערכת העיכול שלו.

להורים נורא קשה בהתחלה לקבל את זה. כשאני מסביר להם למה הכוונה, הם מבינים שאם אצלם העומס המטבולי מתבטא בלחץ דם או סוכר, אצל הילדים בגיל צעיר מתבטא במערכת העיכול ובפריחה בעור. כשאני מלמד אותם איך לתת לילד את האוכל בצורה נכונה ובשעות קבועות עם הנחיה מוגדרת פתאום התסמינים הולכים ויורדים, כמובן שיחד עם הטיפול שלנו שמסייע לזה.

אז יש התבטאויות שונות לפי הסוג של הילד וצריך לדעת איך לטפל בשורש והבעיה היא לא בהכרח בסימפטום (למרות שגם בו אנחנו יודעים לטפל).

שאלות מהבית של הורים

ש: בני הוא ילד היפראקטיבי ואני חושב לתת לו טיפול תרופתי, האם דיקור יכול לסייע?

ת: קודם כל, הדיקור יכול לסייע.  לרפואה הסינית יש תשתית לטפל כמעט בכל הדברים שאנחנו מכירים היום. כמובן שיש גם דברים ברפואה מודרנית שהם מוצלחים יותר ואפקטיביים יותר ולכן נכון להשתמש בהם במצבים מסוימים. אז אם מדובר בילד שהוא באמת היפראקטיבי והוא לא מסוגל בשום צורה ובשום טיפול לשבת וללמוד  וזה מפריע לו מבחינה רגשית וחברתית, צריך לטפל בטיפול הקונבנציונלי ואנחנו מלווים את הטיפול הקונבנציונלי.

אבל אם זה ילד שיכול באמצעות טיפול נכון להוריד את התסמינים האלו של החום ושל התזזיתיות יתר באמצעות טיפול שלנו, תזונה נכונה ואורח חיים נכון כפי שאנחנו יכולים להנחות (את ההורים), אז אנחנו יכולים להציע טיפול שהוא עם פחות תרופות ופחות תופעות לוואי. חשוב לזכור שאפשר לבוא עם הילד לטיפול משולב בכל מצב: גם אם הוא מקבל טיפול תרופתי וגם אם הוא עוד לא קיבל טיפול כזה.

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ