בלוטת התריס (תירואיד) הינה בלוטה אנדוקרינית (אנדו- פנימה, קרין – הפרשה) האחראית על מגוון רחב מאוד של תהליכים מטאבוליים ואנזימתיים בגוף החי. למעשה, בלוטת התריס היא איבר חיוני בכל היצורים היונקים אשר בלעדיה לא ניתן לקיים חיים.

תת פעילות גלויה של בלוטת התריס מאובחנת אצל 1 מכל 7 נשים ותת פעילות סמויה של בלוטת התריס מתקיימת אצל 1 מכל 4 נשים.

TSH גבוה

TSH זהו ההורמון עימו נעשית האבחנה הראשונית. ברוב המקרים כשה-   TSH גבוה (הורמון מווסת תריסיות) עולה מעל ערך של 5, זוהי אינדיקציה לבעיה או פוטנציאל לבעיה בבלוטת התריס ויש צורך בבירור נוסף של הורמוני תריס נוספים כגון T-4  (טירוקסין), T-3  (טריודוטירונין) וכן בדיקת נוגדנים למחלת השימוטו הנקראת Anti Thyroid Peroxidase.

הגורמים לתת פעילות של בלוטת התריס 

ברוב המקרים (9 מכל 10 נשים) הסיבה לתת פעילות של בלוטת התריס (היפותירואיד) הינה מערכת חיסון שיצאה מאיזון ותוקפת את האנזים Peroxidase  אשר אחראי על "ליקוט" היוד מהתזונה אשר באמצעותו מפיקה בלוטת התריס את ההורמונים וגורמת לחוסר איזון בלוטת התריס. תופעה זו מכונה מחלת "השימוטו". בטיפול טבעי בתת פעילות בלוטת התריס במרפאת רפואות,  בו אנו רואים את האדם כשלם, ההתמקדות במקרה הזה הינה דווקא במערכת החיסון.

העבודה על מערכת החיסון, הן בתת פעילות של בלוטת תריס אבל גם בבעיות אחרות יהיו בדרך כלל דרך עבודה על איזון חיידקי מעי, המהווים כ- 80% מהאיזון החיסוני שלנו (Microbiom). הרבה מאוד מהמקרים של תת פעילות בלוטת התריס מקורם במערכת העיכול כאשר התסמינים השכיחים הינם נפיחות בטנית, עלייה במשקל, פעילות מעיים לא סדירה, נשירת שיער, נוקשות במפרקים, עייפות ותשישות, קור, ועוד.

תת פעילות בלוטת התריס – אבחון עצמי

מידדי את חום גופך למשך שבוע ימים כשעה לאחר ארוחת הצהריים וודאי שטמפרטורת גופך נעה בצהריים בין 36.5-37.2 . ייתכן הבדל בהתאם ליום במחזור בנשים פוריות או כנגזרת של רמת הפעילות באותו היום. נשים רבות מגלות בשלב זה שהן "קרות" ובעלות טמפרטורה של פחות מ- 36 מעלות. מצב זה נובע ממחסור של T-3 בתא כלומר – תת פעילות של בלוטת התריס.

דברים נוספים שכדאי לשים לב:

  • כלוסטרול: עלייה פתאומית ברמות הכולסטרול הכללי או ה- LDL
  • טריגלצרידים: עלייה ברמות הטריגלצרידים
  • אנמיה: ירידה בערכי ההמוגלובין HB

אם את סובלת מאחד או יותר מהתסמינים לצד בדיקות תקינות של TSH אך גם עלייה ברמות הכולסטרול וטריגלצרידים עלייך לבדוק באופן מקיף בבדיקות דם T-4, T-3, Anti Thyroid Peroxidase ולאשש או לשלול בעיה תפקודית בבלוטת התריס.

*בקשו מהרופא בדיקות מקיפות הכוללות גם נוגדנים. שם הבדיקה: TPO AB. כך תדעו האם מקור הבעיה במערכת ההורמונלית או שמא שורשו דווקא במערכת החיסון.

חשוב לזכור: לעיתים מצבים אלו יכולים להיות הפיכים בסיוע רפואה פונקציונלית טבעית והוליסטית (הרואה את האדם בשלמותו וללא הפרדת מערכות) לצד מעקב יחד עם הרופא המטפל, באחריות ובזהירות. אנו מוצאים הרבה פעמים כאטיולוגיה (סיבה לבעיה) רגישויות מזון שונות או תשישות כרונית של בלוטות האדרנל כתוצאה ממחסור כרוני בשעות שינה, פעילות פיזית מוגזמת, שימוש מופרז בקפאין / עישון / פחמימות לא מזינות.

קשור:

אבחון עצמי של תת פעילות בלוטת התריס – לצפיה לחצו כאן

אבחן את עצמך: האם אני סובל מדלקת כרונית? – לצפיה לחצו כאן

אינסומניה ובלוטת התריס – לצפיה לחצו כאן

למידע נוסף בנושא טיפול בתת פעילות בלוטת התריס, צרו קשר

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

אופי ואופן טיפול בתת פעילות בלוטת התריס

הטיפול מתבצע רק לאחר אבחון המטופל על כל היבטיו הגופניים והמנטליים ופענוח בדיקות רפואית כמו בדיקות דם. במקרה הצורך נמליץ על ביצוע בדיקות נוספות כדי לקבל תמונה מקיפה ככל האפשר.

חשוב לציין שבמרפאתנו הטיפול איננו גנרי, לדוגמא: 2 נשים שיגיעו עם אבחנה דומה מבחינת בדיקות הדם  אך עם תסמינים שונים – יקבלו טיפול שונה זו מזו מבחינה תזונתית, צמחי המרפא, והדיקור. כמו כן משך ומספר המפגשים יהיה שונה בהתאם לכרוניות של המצב ושיקולים קליניים פרטניים.

הטיפול התזונתי: 

הטיפול התזונתי איננו רק סביב האוכל אותו אנו אוכלים אלא מושפע גם מהשינה שלנו, הפעילות שלנו והאכילה הרגשית שלנו (למשל הזוגיות בה אנו חיים או העבודה בה אנחנו נמצאים רוב היום) ולמעשה זהו טיפול ב"אורח החיים" באופן שיהיה מיטיב ככל הניתן, ובעיקר ייתן למטופל/ת כלי להכרת ה״אני״ שלו מבחינת צרכיו היחודיים מכל הבחינות. בדרך כלל התמדה זו תניב תוצאות ארוכות טווח, תוך כדי התנהלות עצמית וללא תלות בטיפול חיצוני כלשהו.

הטיפול בצמחים:

צמחי מרפא, על אף שנמכרים כ"תוסף תזונה", תמיד היו חלק אינטגרלי מהתזונה אצל אבותינו. לעתים, תמצית צמחים כתוספת לניהול אורח חיים מיטיב יכולה לשפר דרמטית את תוצאות הטיפול והשמירה על תוצאותיו לאורך זמן. צמחים אלו יכולים להגיע גם בצורת תבלינים שונים והן בצורת תמציות, קפסולות, וכו'. הכל בהתאם לאבחנה ולרצונות המטופל.

הטיפול בדיקור:

הדיקור במרפאה האנדוקרינית הינו טיפול בדיקור יפני. טיפול זה מותאם לכל מטופלת ויכול לסייע רבות במיתון תסמינים, ויעיל במיוחד כאשר המטופל/ת מיישמים את ההמלצות בביתם מבחינת התזונה והצמחים.

טיפים שימושיים ליישום בבית

עמעמו את אורות ביתכם החל מרדת החשיכה – בני אדם חיו תמיד בסנכרון מלא עם השמש. זה יעזור לכם לאזן את המערכת ההורמונלית שאחראית על מקצב תקין מבחינת ערות ושינה. בנוסף קראו ספר במקום אורות הטלוויזיה, במיוחד לפני השינה.

הקפידו לישון 7-9 שעות בלילה. אם אינכם מצליחים עקב בעיית שינה כלשהי, כדאי להיעזר באיש מקצוע. זאת מכיוון שללא שינה ראויה, בזהה לתזונה, כמעט בלתי אפשרי לתקן בעיות בריאותיות.

יונתן רונן
האבחון המסורתי של האדם בכללותו (פונקציונלי), הדיקור, הצמחים והתזונה, העתיק והחדש, התאמת טיפול מתאים לאדם ולא רק למחלתו, זאת אל מול בדיקות מעבדה מתקדמות ומחלות מודרניות. כל זאת מתוך אותה אג'נדה שמנחה אותי כל השנים – טיפול מדוייק באיכות מקסימלית בפרק זמן מינימלי, ומתן כלים מהותיים לכל מטופל לשימושו האישי ויישום ביומיום, וקידום הרגלים המתאימים באופן פרסונלי ואישי עבור כל אחד ואחת מאיתנו.

בטאו את עצמכם. בלוטת התריס מושפעת מאוד ממצבים רגשיים הקשורים לסטרס, פרפקציוניזם, וחוסר ביטוי עצמי (לשמור בבטן). מצאו דרך העוזרת לכם "לשחרר" רגשות, מועקות (צעקה – צא-עקה) וכו' והגיעו לכל טיפול קונבנציונלי או אינטגרטיבי (משולב, כמומלץ על ידינו) כאשר משוחררות ככל הניתן – זה ייעל מאוד כל הליך טיפולי.

שילוב המטפלים במרכז רפואות מסייע לדייק באבחון ולדייק בטפול והצוות הטיפולי פועל בשיתוף ובהרמוניה, על מנת להעניק למטופלים את הפתרונות הטיפוליים הטובים ביותר עבורם.

מרכז רפואות מעמיד לרשות המטופלים צוות מטפלים ורופאים מעולמות הרפואה השונים, הכוללים רופאים ברפואה מערבית שדוגלים בטיפול אינטגרטיבי ומטפלים מוסמכים ברפואה הוליסטית, מבוססת אסכולות טיפול סיניות, יפניות ואחרות.

יונתן רונן מטפל ברפואה סינית

יונתן רונן Dip. C.M (IATcm, ETCMA) MIHA

מטפל ברפואה סינית ויפנית, בעל התמחות באנדוקרינולוגיה, ספציפית לבעיות בלוטת התריס, זאת מטעם בית החולים האוניברסיטאי בהאנגז'ו: Zhejiang provincial hospital of TCM, Hangzhou, China.

למידע נוסף >

שתפו את המאמר

אינסטגרם
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק
טלפון
צרו קשר

משרת/ת במילואים? מגיעה לך

הטבה מהמדינה ברפואות!

כל מי ששרת.ה לפחות 30 יום החל מה 7.10 במסגרת צו חירום, זכאי.ת לסיוע חד-פעמי מהמדינה למימון טיפול רגשי, נפשי ומשלים. ניתן לממש ההטבה גם לטובת טיפולים בבן/בת הזוג וילדים מתחת לגיל 14.ניתן למימוש עבור טיפולים במרכז רפואות, להגיש את הקבלות לקרן המילואים – ולקבל החזר מהמדינה

פתיחת שיחה עם נציג
שוחחו איתנו
שלום!
נשמח לעזור לך, לחץ/י כאן ליצירת קשר בווטסאפ