כולסטרול, סוכרת ויתר לחץ דם, הנם גורמים עיקריים למחלות לב וכלי דם (טרשת עורקים, עודף כולסטרול, שומנים בדם, תעוקת לב, התקף לב), הנחשבות למגפת שנות האלפיים והנקראים בכללותם סינדרום X.

הגורם העיקרי לסינדרום X בארץ ובעולם, נובע מתזונה לקויה וחוסר פעילות גופנית. ברפואה סינית, תזונה מאוזנת ונכונה גם במצבי חוסר איזון כאלו יכולה להשפיע, לשפר ואפילו למזער את הנזק במצבים מסוימים, (הגדרה של מחלה ברפואה סינית היא תוצאה של חוסר איזון באיברים השונים). התזונה הסינית במהות שלה, היא סוג של תמיכה וטיפול, דרך השגרה היומיומית, בגוף שלנו, בניה של רמת האנרגיה היומית שלנו, ומניעה/ צמצום של הרבה מחלות. כלומר, ניתן למנוע ולטפל בהרבה מחלות דרך התזונה, הכול מתחיל ממה שמכניסים לגופינו.

יתר לחץ דם – זהו מצב ללא תסמינים, שבו לחץ דם גבוה בכלי הדם, מגביר את הסכנה להיווצרות בעיות כמו שבץ, אי ספיקת לב, התקף לב וכו'. לעומת זאת ברפואה הסינית, קיימים תסמינים נוספים (חוסר מנוחה, חסר שקט, כאבי ראש, טינטון, עודף חום כללי) אשר יחד עם יתר לחץ דם מהווים סינדרום של עודף יאנג, בד"כ, בחלק מהמקרים, על רקע של חסר יין. ניתן לאזן ולשפר בנוסף לטיפול הרגיל גם ע"י תזונה.

להלן כמה המלצות:

  • הפחתת צריכת מלח – מלח הנו גורם משמעותי בטיפול בלחץ דם, המלח סופח נוזלים ובכך מעלה את לחץ הדם בתוך כלי הדם. למי שאינו יכול ללא מלח (למרות שמלח קיים באופן טבעי בירקות, בשורש
  • סלרי, פטרוזיליה ואין צורך להוסיף מלח למזון) קיימים תחליפי מלח, דלי נתרן שניתן להשיג בחנויות טבע.
    צריכת מזון דל שומן, הימנעות ממזון שמן ומטוגן, מזון עם חומרים משמרים, ניטריטים למיניהם המצויים בנקניקים, סוכרים (שוקולד, סוכר וכו').
  • הפחתת הקפאין ואלכוהול.
  • הפחתה בצריכה של מזון מתובל מידי, מזון חם וחריף מבחינה אנרגטית (למשל פלפל, ציפורן, צ'ילי, מוסקט).
  • חשוב שהתפריט יהיה עשיר בסיבים תזונתיים (אורז מלא, חסה, קוואקר וכו').
  • מומלץ תפריט צמחוני, על בסיס סויה וטופו.
  • במידה ולא ניתן לוותר על בשר, מומלץ לצרוך בשר עוף או הודו, דגים.
  • מומלץ לצרוך דגנים מלאים, תפריט עשיר בירקות.
  • חשוב להוסיף לתפריט שום – השום מכיל חומר הנקרא אליסין (המשתחרר כאשר השום מבושל קלות) אשר נבדק מחקרית בטיפול להורדת לחץ דם. לאלו שאינם אוהבים לאכול שום ניתן להשיג שום בכמוסות.
  • קוואקר בצורתו הפשוטה ולא קלויה מסייע בהורדת לחץ דם, והפחתת כולסטרול.
    שמן זית כתית מעולה, ועלי זית כחליטה גם כן מסייעים להורדת לחץ דם.
    בנוסף למזונות מסוימים המסייעים להורדת לחץ דם, חשוב להוריד יאנג עודף, ולחזק יין ע"פ הרפואה הסינית ולכן התפריט יהיה מורכב גם ממזונות קרירים כגון: מש, נבטים, שעועית מש מונבטת, מלפפון, טופו,דוחן, תרד אספרגוס, אצות, עגבנייה, תפ"א, חיטה מונבטת, פשתן טחון, שמן פשתן, טחיה, זרעי שומשום שחור.
  • פירות מקררים ומחזקים: פטל, תותים, דובדבן, קרמבולה, ענבים שחורים, רימון, תאנים.
  • תוספי מזון:
    • שום בכמוסות.
    • קו אנזים קיו 10- אנטיאוקסידנט המסייע בטיפול בלחץ דם גבוה, משפר את יכולת הלב בהפקת אנרגיה (לא לצרוך יחד עם מדללי דם!)
    • שמן ויטמין E- אנטיאוקסידנט מסייע בויסות לחץ הדם.

ברוב האוכלוסייה גורם המתח והלחץ אינו מיטיב, ואף מוסיף לעליית לחץ הדם ולכן חשוב למצוא את הדרך לפרוק ולשחרר לחץ, אם זה ע"י פעילות גופנית, טאי צ'י, יוגה מדיטציה וכול מה שעושה לנו טוב על הלב.

פניה למומחים של רפואות

קביעת פגישה
צוות המומחים
שיטות טיפול
יצירת קשר