מחלת הסוכרת היא מחלה כרונית שכמעט 10% מאוכלוסיית העולם סובלים ממנה. ביחד עם לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה והשמנת יתר הינם חלק מ"התסמונת המטבולית" ומהווים גורמי סיכון עיקריים להתקפי לב ושבץ.

הטיפול בסוכרת ובכולסטרול מורכב וכולל לרוב טיפול תרופתי בשילוב עם שינוי משמעותי באורחות חיים כולל פעילות גופנית, תזונה נכונה, שימוש בחליטות וצמחי מרפא. קינמון למשל…

קצת על הקינמון וסגולותיו הבריאותיות

הקינמון הינו צמח תבלין ריחני המגיע ברובו מאסיה וידוע כבעל סגולות רפואיות עתיקות הרבה מעבר לשימושו בקפוצ'ינו ובמאפים. לרוב, קליפת העץ היא זו שבשימוש ואותה מגרדים ומייבשים לאבקה. הזנים המוכרים והנחקרים ביותר הם קינמון קסיה, ציילון או וורום Cinnamon Cassia ו- Cinnamon Verum or Ceylon. עוד על ההבדלים בהמשך.

הקינמון הוא בעל אנרגיה חמה ויבשה וטעם מתקתק וחריף. הוא עשיר ברכיבים פעילים כמו קומרין (מדלל דם טבעי), נוגדי חימצון פוטנטים כמו Catechin ו-Epicatechin (כמו בתה ירוק), ויטמינים B6, E, K, סידן וברזל.

ברפואה סינית משתמשים לא רק בקליפה של הקינמון (Rou Gui), אלא גם בענפיף (Gui Zhi).

הקליפה אשר נחשבת חמה היא מקבוצת "מחממי פנים", מחממת את הכליות ומחזקת את אנרגיית היאנג בגוף וכך מפזרת קור עמוק, מחממת את המרידיאנים, פותחת חסימות במרידיאנים ובכלי הדם ומקלה על כאב. הענפיף לעומתו נחשב כחמים ומשמש ל"שחרור מחלות חיצון" (חורף) כמו התקררות, נזלת ושיעול, מחמם את המרידיאנים ומפזר קור, במיוחד במפרקים ובגפיים, מונע זרימה בכלי הדם ומשמש בבעיות במחזור האישה ונמצא בשימוש בפורמולות סיניות רבות. השמן המיוצר מהקינמון משמש בצורה חיצונית לאנשים שסובלים באופן קבוע מקור ויכול גם להקל על כאב מקומי.

מחקרים הראו ששימוש בקינמון מועיל בהורדת דלקתיות ומדדים דלקתיים כמו CRP (מדד לתהליך דלקתי רב-מערכתי), הפחתת כאב, הורדה ואיזון רמות סוכר, כולסטרול "רע" גבוה, לחץ דם גבוה, בעיות עיכול, שלשולים, כאבי ראש, מחלות חניכיים, ריח רע מהפה, אלצהיימר ואף סרטן.

כיצד קינמון מסייע בטיפול בסוכרת וכולסטרול גבוה?

מחקר סקירה ומטא-אנליזה מ-2013 כלל 10 מחקרים שבדקו את יעילות השימוש בקינמון בטיפול בסוכרת בהשוואה לקבוצת ביקורת. הסקירה כללה 543 משתתפים חולי סוכרת סוג 2. תוצאות המחקר הראו כי צריכת קינמון במינון של 120 מ"ג ועד 6 גרם ביום למשך לפחות 4 שבועות הורידה את רמות הסוכר בדם בצום ובנוסף גרמה לירידה מובהקת ברמות הכולסטרול ה"רע" (LDL) וטריגליצרידים (שומנים בדם) ואף העלתה את רמות הכולסטרול ה"טוב" (HDL). לעומת זאת, לא נצפתה השפעה על רמות ההמוגלובין המסוכרר (HbA1c), ייתכן בגלל שנדרשים 3 חודשים לפחות כדי לראות שינוי בערך זה.

יעילותו של הקינמון בסוכרת קשורה למרכיב הפעיל מתיל-הידרוקסיכלון פולימר, אשר נחשב ל"כפיל" של אינסולין וכך גורם להפחתת רמות הסוכר בדם. בנוסף, הקינמון פועל בדומה לתרופות לטיפול בסוכרת ומעכב ספיגת סוכר במעיים, מגביר כניסת סוכר לתאים, ממריץ שחרור אינסולין ומגביר את פעילות קולטני האינסולין בתא.

בשל הפעילות הנוספות של הקינמון בהפחתת תהליכים דלקתיים, חימום ועידוד זרימת דם בכלי הדם הוא גם מסייע בטיפול בכאב נוירופטי.

ומה לגבי תופעות לוואי והתוויית נגד?

מחקרים הראו שהשימוש בקינמון בטוח עם מעט תופעות לוואי או בעיות בטיחות. בשל תכולת הקומרין של הקינמון, במיוחד מזן קסיה, יש לשים לב לכמות הנצרכת על ידי אנשים הנוטלים תרופות מדללות דם. גם מטופלים בתרופות לסוכרת ולהורדת לחץ דם ונשים בהריון צריכים לשים לב לכמות הקינמון שהם צורכים ביום.

מנקודת מבט של הרפואה הסינית, בשל היות הקינמון תבלין חם, הוא אינו מומלץ לאנשים הסובלים מחום פנימי שיכול להתבטא בהזעות יתר (כולל גיל המעבר), תחושת חום וצמא כמו גם רעב מוגבר, צרבות, ועצבנות יתר.

 

ציילון או קסיה? אבקה או שלם? איזה סוג קינמון לקנות ואיך לצרוך אותו?

יש בשוק כמה סוגי קינמון. הסוג המומלץ הוא קינמון ציילון. הוא נחשב לאיכותי יותר למרות שהמחקרים לרוב נעשו דווקא עם זן הקסיה. בנוסף, זן הציילון מכיל פחות קומרין ולכן אינו מסוכן לאנשים הנוטלים מדללי דם.

חשוב לצרוך קינמון טרי. אפשר לקנות בשווקים קינמון שלם ולטחון אותו בבית לפני השימוש. קינמון שעמד הרבה זמן בארון מאבד את התכונות שלו.

מעבר לצריכת הקינמון כאבקה, אפשר כמובן להכין מספר משקאות מבוססי קינמון כגון:

חליטה (במקום תיונים מוכנים)

שמים מקל קינמון בכוס, מוסיפים מים רותחים וממתינים לכ-15 דקות. ניתן להוסיף עוד תבלינים בריאים כמו ג'ינג'ר או ציפורן. אין צורך להוסיף סוכר, מכיוון שטעמו של הקינמון הוא מתוק.

קנלדה (KANELADA)

סירופ מבוסס קינמון, ציפורן ודבש מכרתים שמשמש להכנת משקה צונן בקיץ או סירופ לשיעול בחורף.

איך מכינים? 3 כוסות מים, 9 מקלות קינמון, 15 מקלות ציפורן – מרתיחים ומנמיכים לאש קטנה כ-20 דקות, מסננים, מוסיפים 2 כפות דבש (היוונים מוסיפים אותה כמות של דבש לנוזל החליטה) ואפשר לשמור את הסירופ במקרר כחודשיים. משתמשים כשצריכים כסירופ לשיעול, כבסיס לכוס תה חם וכו'.

סוג'נגאווה SUJEONGGWA

משקה קינמון וג'ינג'ר קוריאיני גם לקיץ וגם לחורף. מקלפים ומגרדים 1 ס"מ ג'ינג'ר, 2 מקלות קינמון, מרתיחים ומבשלים על אש קטנה כ-40 דקות, מסננים. מוסיפים 2 פרוסות אפרסמון מיובש ואם רוצים עוד המתקה כפית דבש.

מתכונים ומחקרים נוספים ניתן למצוא ב www.drgiltcm.com

רוצים לשמוע עוד? אני מזמין אתכם לטיפול מקיף וליווי אישי  אשר בעזרתו ניתן לסייע בהורדת סוכר בדם ו-HbA1c, הקטנת מינון התרופות והאינסולין ולאפשר לחיות חיים נורמליים ככל האפשר.

לפרטים נוספים והצטרפות לתוכנית צרו קשר

    ד"ר גיל ברזילי מטפל סיניד"ר גיל ברזילי Dipl CM PhD. מטפל ברפואה סינית, יפנית ותזונה מסורתית. גיל הינו בוגר בהצטיינות של לימודי רפואה סינית בקמפוס ברושים. בנוסף, השלים גיל לימודי התמחות של שנה בתזונה מקרוביוטית וסינית בשיטת TEF, ושנתיים לימודי התמחות ברפואה יפנית על פי קיקו מטסומוטו.

    לגיל תואר בביולוגיה מולקולרית מה-Imperial College, אוניברסיטת לונדון, ודוקטורט מאוניברסיטת אוקספורד בחקר הסרטן. הוא החוקר הראשי ב-11 מאמרים בכתבי עת מדעיים מובילים. למידע נוסף >

    רשימה ביביליוגרפית:

    Allen RW et al. Cinnamon use in type 2 diabetes: an updated systematic review and meta-analysis.  Ann Fam Med (2013) 11(5):452-9. doi: 10.1370/afm.1517

    Rao PV, Gan SH. Cinnamon: a multifaceted medicinal plant. Evid Based Complement Alternat Med. (2014):642942. doi:10.1155/2014/642942

    Zhu C et al. Impact of Cinnamon Supplementation on Biomarkers of Inflammation and Oxidative Stress: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials, Complementary Therapies in Medicine (2020), doi: https://doi.org/10.1016/j.ctim.2020.102517

     

      פניה למומחים של רפואות

      קביעת פגישה
      צוות המומחים
      שיטות טיפול
      יצירת קשר