ריחוק חברתי ובידוד עצמי הם אמנם אמצעים חשובים להשטחת העקומה של המחלה, אך לאמצעים אלה השלכות קשות על חיי הפרט. השעמום עלול להוביל לצריכה מוגברת של אנרגיה ממזון וצריכה גבוהה יותר של שומנים, פחמימות וחלבונים; עודף הלחץ כתוצאה ממידע בלתי פוסק בתקשורת על המגיפה, עלול לייצר פחד וחרדה, אשר יובילו לדפוסי תזונה לא בריאים ולרצון מופחת לאכול, או להפך – אכילה רגשית בניסיון להתמודד עם פחדים וחרדות.

על מנת לשמור על החיסוניות יש לשמור על תזונה מאוזנת, שתבטיח מערכת חיסונית חזקה, שיכולה לעמוד בפני הנגיף.

השתוקקות לפחמימות מעודדת ייצור סרוטונין, שלו השפעה חיובית על מצב הרוח. כך שבמובן מסוים, צריכת מזונות עשירים בפחמימות עשויה להיות דרך לריפוי עצמי במצבי לחץ. אך לאורך זמן, מצב זה עלול להוות בעיה מאחר ופחמימות קשורות ישירות לעליה בתגובה הגליקמית – כלומר עליה של רמת סוכר גבוהה בדם.

הרגל תזונתי זה עלול להגביר את הסיכון להשמנת יתר, אשר תורמת למחלת הסוכרת, למחלות דלקתיות, מחלות לב ומחלות שהוכחו כמגדילות את הסיכון לסיבוכים חמורים יותר של נגיף הקורונה.

לחץ גורם להפרעת שינה ותורם למעגל קסמים מסוכן ולכן חשוב לצרוך מזון שמקדם סינתזה של סרוטונין ומלטונין בזמן ארוחת הערב.

מזונות חלבוניים הם המקורות העיקריים לחומצות האמינו המעוררות שינה – טריפטופן. טריפטופן יכול להרחיב באופן טבעי פעילות של תאים הנלחמים בזיהומי דרכי הנשימה וכך לתרום למלחמה של מערכת החיסונית בנגיפים.

תזונה שמקורה במזון איכותי ובריאותי, הכוללת מגוון ירקות ופירות, קטניות אגוזים ושקדים, תהיה עשירה במיקרונוטריאנטים  – חומרים חיוניים הנדרשים לגוף בכמויות זעירות לצמיחה והתפתחות תקינה. לעומת זאת, תזונה שאינה מגיעה ממזון בריא עלולה להיות מלווה במחסור במיקרונוטריאנטים. מחסור זה גורם לתגובות חיסוניות לקויות בעיקר בחסינות מתווכת, תפקוד פגוציטים, ייצור ציטוקינים, תגובה של הפרשת נוגדנים ועוד. במצב זה הופכים להיות רגישים יותר וחשופים יותר לזיהומים נגיפיים.

לכן מאוד חשוב בתקופה זו ובכלל, לדאוג להרגלי תזונה טובים ולהקפיד על כמות גבוהה של מינרלים, נוגדי חימצון וויטמינים.

נתאלי הלר גמפל
מחקרים מראים כי כמות מספקת של פירות וירקות המספקים מיקרונוטריאנטים, יכולה להגביר את התפקוד החיסוני (כמובן רצוי להקפיד על פירות וירקות אורגניים). הסיבה לכך היא, שהם מכילים נוגדי חמצון כגון ויטמין E, ויטמין C, בטא קרוטן ופיטוכימיקלים מגוונים אחרים.

נוגדי חימצון משפרים את פעילות מערכת החיסון כנגד נגיפים כגון שפעת, ע"י הגברת ייצור תאי T והגברת ייצור אינטרלוקין 2  – תאים "רוצחים" טבעיים.

ויטמין C

ויטמין C משתתף בלמעלה מ- 300 תהליכים ביולוגיים בגוף ויש לו פעילות נוגדת חמצון עוצמתית, ובשל כך יש לו תפקיד חשוב במערך ההגנה על הגוף מפני נזקי הרדיקלים החופשיים ובתהליכי בקרת דלקת.מחקרים קליניים שנערכו על הויטמין מצאו, כי הוא עשוי לתרום להפחתת משך תקופת ההצטננות, כאשר נלקח על בסיס מתמשך וקיצור זמן מחלה דווקא אצל ילדים.

מזונות עשירים במיקרונוטריאנטים נמצאים בשפע בבטטה, גזר, וירקות עליים ירוקים.

מקורות תזונה לויטמין C – פלפלים אדומים, פירות הדר- תפוזים/לימונים, תותים, ברוקולי, קיווי, ירקות ירוקים ועגבניות.

מקורות תזונה לויטמין E – שומנים צמחיים הנמצאים בפולי סויה, חמניות, תירס, נבט חיטה, אגוזים, זרעי שומשום מלא, זרעי דלעת, פשתן וצ'יה, תרד וברוקולי.

ויטמין D

מחסור של ויטמין D קשור לעליה בכמות מחלות נגיפיות. כמות מספקת, מפחיתה את הסיכון לפתח מחלות כרוניות כגון סרטן, מחלות לב וכלי דם, סוכרת, יתר לחץ דם ועוד.

ויטמין D מגן על צמתים בדרכי הנשימה, הורג נגיפים עטופים ומפחית ייצור ציטוקינים דלקתיים ע"י מערכת החיסון, ובכך מפחית את הסיכון לסערת הציטוקינים המובילה לדלקת ריאות.

אבץ

יסוד קורט החיוני לשמירה על תפקוד המערכת החיסונית. ע"פי דיווחים נמצא שאבץ מסייע כנגד תסמונת נשימתית חריפה.

מקורות לאבץ – אגוזים, גרעיני דלעת, שומשום, שעועית ועדשים.

קואנזים קיו 10

אנזים בשם יוביקווינול הנמצא כמעט בכל תא ותא בגוף. חיוני ליצירת האנרגיה בתוך כל התאים, נמצא בריכוזים גבוהים בעיקר באיברים אשר דורשים כמויות מוגברות של אנרגיה כגון הלב, המוח, הכבד, הלבלב והכליות. בעל תפקיד מהותי כנוגד חימצון חזק ומגן מפני נזק חמצוני לתאים.

גלוטתיון

לאחרונה דווח שתוסף זה בלקיחה תת לשונית או תוך ורידית, שיפר את קוצר הנשימה אצל חולי קורונה תוך שעה בלבד. גלוטתיון הינו תוסף תזונה שעשוי לעזור במקרים של קשיי נשימה. הוא נוגד חמצון חזק אשר מנטרל רדיקלים חופשיים, נמצא כמעכב זיהום בנגיף השפעת ונחוץ להארכת חיי התאים, ממלא תפקיד בהתפתחות והבשלת תאי הזרע, הכרחי לשפעול של מרכיבים במערכת החיסון ולתגובות חיסוניות מוצלחות כאשר לגוף יש קושי חיסוני.

ג'ינג'ר

בעל השפעות נגד סטרס חמצוני, מחזק את מערכת החיסון, מסייע נגד דלקת מפרקים שגרונית, בעל השפעות נגד מגוון סוגי סרטן כגון המעי הגס, הכבד, השחלות, השד והערמונית, בעל השפעות נגד סוכרת ובעל פעילות אנטיויראלית, נגד הצטננות ושפעת.

קינמון

הקינמון הוא נוגד חמצון, אנטיפטרייתי, בעל פעילות נוגדת חיידקים נגיפיים ואפילו נגד פטריות העמידות לתרופות. נלחם בסוכרת ע"י הורדת רמות הסוכר ומפחית מחלות לב, נוגד דלקת ונוגד סרטן.

שום

נוגד חמצון התומך במנגנוני ההגנה של הגוף מפני נזק חמצוני והצטננות, מפחית את לחץ הדם, מוריד את הסיכון למחלות לב, מהווה אמצעי חיטוי טבעי, אנטיויראלי ובעל תכונות נוגדות סוכרת.

סלניום

יסוד קורט חיוני בעל חשיבות גבוהה לבריאות האדם ובמיוחד לתגובה חיסונית מאוזנת היטב. מערכת החיסונית מסתמכת על חלבונים ספציפיים התלויים בסלניום כדי להגיע לביטוי מלא ולפעילות אנזימתית מספקת ולכן סלניום הינו חשוב ביותר למערכת החיסון. מחסור בסלניום הוא גורם סיכון משמעותי לזיהומים נגיפיים מאחר ויכול לשבש את איזון החמצן בגוף.

מחקר בגרמניה מצא כי רמת הסלניום הייתה גבוהה בצורה מובהקת אצל אלו ששרדו – לעומת אלו שנפטרו מנגיף הקורונה.

 

נתאלי הלר גמפל מטפלת מוסמכת ברפואה סינית קלאסית ונטורופתית N.D, בעלת נסיון טיפולי של  מעל עשר שנים.

נתנאלי משלבת בטיפול בראיה רב מערכתית הכוללת רפואה סינית, נטורופתיה ועבודה תודעתית

למידע נוסף >

    פניה למומחים של רפואות

    קביעת פגישה
    צוות המומחים
    שיטות טיפול
    יצירת קשר