מאמרים

ריצה למרחקים

ריצה למרחקים

כתב : עדי פרוםמטפל ברפואה סינית, מסייע לבעיות אורטופדיות פציעות ספורט וכאב

פעילות הספורט חזרה להיות פופולרית ואיתה גם הפציעות הנגרמות למקצוענים ולחובבים כאחד • הרפואה הסינית מציעה אין ספור טיפולים טבעיים שיכולים לעזור לכם לעמוד חזרה על הרגליים, ומהר

ההגדרה היפה ביותר לבריאות בתרבות הסינית מצויה במשפט הבא: 'האדם הבריא יכול לעשות כל מה שהוא רוצה, אך רוצה לעשות רק דברים שהוא יכול', כלומר, האדם הבריא יכול בהחלט לעסוק בריצה כספורט, אך עם זאת חייב כל אדם להכיר היטב את יכולותיו ומגבלותיו בטרם הוא בוחר לעסוק בתחום ספורטיבי כלשהו, וריצה בפרט.

אין ספק כי הריצה כפעילות גופנית מועילה במישורים רבים. מעבר ליעילותה הברורה בשיפור הכושר הגופני על כל יתרונותיו, תועלתה לאספקט שלד השריר גבוהה לא פחות. ריצה דורשת מהגוף לייצב עצמו ומובילה להפעלת קבוצת שרירים חשובה ביותר – השרירים מקרבי ומרחיקי הירך. בנוסף, המאמץ הכרוך בריצה מפעיל את שרירי הגוף השונים ברמה/עצימות גבוהה יותר בהשוואה לפעילויות אירוביות אחרות. ביחד עם מרכיב הנוחות (ריצה, הרי, אפשר לבצע בכל מקום ואינה דורשת ציוד יוצא דופן פרט לנעלים מתאימות), שריפת הקלוריות הגבוהה יחסית, והשיפור במראה הכללי, וכמובן שחרור קבוע של אנדרופינים הגורם לנו להרגיש חיוניים ומלאי חיים, נקבל את אחד מענפי האימון הפופולריים ביותר שזוכה כעת לעדנה מחודשת.

פציעות אימוני הריצה השכיחות ביותר הן פציעות הנגרמות מעומס יתר. פציעות עומס יתר יכולות להיגרם לכל אחד, גם לאנשים בריאים לחלוטין, ובמיוחד למקצוענים שבין האצנים. הן נגרמות בעקבות ריצה למרחקים ארוכים במיוחד, ללא זמני התאוששות ראויים, או כתוצאה מהתעלמות ממכאובים קטנים וריצה למרות כאב. כל אלו עלולים ליצור פציעות או פגיעות הדורשות טיפול. פציעות עומס יכולות להופיע גם בקרב אצנים מתחילים או חובבים שבוחרים במסלול אימונים לא מבוקר.

קבוצה הפציעות השנייה היא פציעות הנגרמות כתוצאה ממעידות, מנפילות, או כתוצאה ממבנה שלד שריר שאינו עומד בעומס של אימוני ריצה. כיוון שריצה עלולה לגרום נזק למפרקים נושאי משקל, אנשים הסובלים מרגישות במפרקים, פגיעה בגידים או רצועות של מפרקי הגפיים התחתונות, מחלות פרקים סיסטמיות, אוסטואופורוזיס, עודף משקל משמעותי, או אפילו כושר גופני ירוד, דורשים שימת לב מיוחדת. בכל מקרה, אם החלטת להתחיל בפעילות ריצה, כדאי להיוועץ באיש מקצוע רלוונטי לצורך בניית תכנית אימון ובמקרה הצורך להיוועץ גם ברופא .

הסינים לא בחרו בריצה כפעילות הגופנית האידיאלית אך את החשיבה הסינית ניתן להפעיל גם בהקשר זה. לאורך ההיסטוריה הוכח לא מעט פעמים כי הרפואה הסינית יעילה מאוד בהצלחת הטיפול בפציעות ספורט, לטיפול בכאב, הגדלת טווח התנועה, וכמובן לטיפול בדלקות כתוצאה מפעילות ספורטיבית, הטיפול המוצע לספורטאים הוא בכל שלבי הפציעה: במניעה, בטיפול בכאב אקוטי, טיפול בנפיחויות והתכווצויות ובטיפול במצבים רגישים אשר יכולים לגרום לספורטאי לחזור ולהיפגע באותה פציעה.

טכניקות הטיפול הנפוצות ביותר הן הדיקור הסיני והעיסוי הסיני הנקראת טווינה,  עם זאת, ישנה אפשרות להסתייע גם בצמחי מרפא בבליעה או בטיפול מקומי בהתאם לצורך. גם הדרכה, כמובן, היא חלק חשוב ממרכיבי הטיפול. זוהי כמובן חלוקה מלאכותית ולא פעם השילוב בניהן הוא הטיפול הנכון והמדויק.

מטפל מיומן צריך להגדיר כבר בפגישה הראשונה את סדרת הטיפול הנדרשת על מנת להשיג את התוצאה הרצויה, כשברור שככל שהמצב חמור יותר, נזדקק למספר טיפולים רב יותר. הטיפול ברפואה סינית הינו יעיל, מהיר ובטוח.

לסיכום, ריצה הינה פעילות גופנית נפלאה. התכוננות מראש, ייעוץ ובניית תוכנית מתאימה יכולים למנוע פגיעה או פציעה טורדנית.