מאמרים

גיל המעבר- על תבונה ורגישות

גיל המעבר- על תבונה ורגישות

על תבונה ורגישות

נועה קרן Dip Acu. I.A.TCM
מטפלת ברפואה סינית לנשים, מטפלת בפריון האישה, בגניקולוגיה ובגיל המעבר.
מיתוסים רבים נקשרו סביב תקופת גיל המעבר ונשים רבות חוששות מאוד משלב זה בחייהן. ברפואה המערבית המודרנית, תקופה זו מתוארת כפאזת מעבר המתרחשת לקראת גיל חמישים, בעקבות ירידה בתפקוד השחלות וירידה בכמות ההורמונים הנשיים. בעקבות כך, האישה חווה מגוון תופעות בניהן: שינויים במחזור החודשי, גלי חום, עצבנות, דיכאון, קשיים בשינה, אי שקט, ירידה בחיוניות, יובש בנרתיק, ירידה בחשק המיני והפרעות במתן שתן ועוד.
מדובר בשלב מעבר בחיים, תקופת התבגרות נוספת הכוללת הערכות חדשה של הורמונים, הערכות חדשה של נפש האישה ושל התפיסות שלה לגבי ייעודה ותפקידיה בחיים. הדבר דומה לדרך קבועה שאת רגילה אליה וצועדת בה שנים רבות על-מנת להגיע למחוז חפצך. ואז קורה שבתקופת המעבר, את מוצאת כי הדרך בה הלכת אינה מתאימה לך יותר. עליך לזנוח אותה ולמצוא לך דרך חדשה ללכת בה. הדרך החדשה אינה מוכרת, התופעות שנקרות בדרכך גם הן חדשות לך. עליך להיפרד מהמוכר ולהמשיך בדרך לא נודעת. הדבר יכול להעלות חששות מתח וחולי. אך אם תתבונני בדרך החדשה בסקרנות, ותיבחני את האפשרויות החדשות שגלומות בה, יתכן ואפילו תחליטי להיות נועזת ולשנות את היעד.
בתרבויות "פרימיטיביות" שונות, הדרך החדשה ידועה מראש. האישה הבוגרת מיצתה את שלב הולדת הילדים והעבודה הפיסית הקשה בשדות. מעמדה מתחזק והיא מקבלת מקום של כבוד בקהילה. היא מצטרפת לישיבות של זקני השבט ומשתתפת בהחלטות הקובעות את גורל המשפחה והקהילה כולה. היא בעלת ניסיון חיים, שקולה ובעלת פרספקטיבה לחיים. בהתאמה, כמעט ולא דווחו בתרבויות אלה, "תופעות גיל-המעבר".
כל אלה, נמצאים בסתירה כואבת לנעשה בחברה שלנו הסוגדת ליופי ולנעורים ומנסה לשמר אותם. האישה הבוגרת חשה "שאינה במיטבה" נוכח קצב החיים העמוס. היא מגלה חוסר שביעות רצון ומתח. בעקבות אלה מופר האיזון של הגוף ומופיעים "סימפטומי-המעבר".
על פי הרפואה הסינית, גיל המעבר מתואר כזמן של התארגנות מחדש של חומרים ואנרגיות בגוף. עם הגיעך לגיל התבונה, את זוכה בהזדמנות מיוחדת לשינוי וצמיחה. עתה, את משוחררת ממחויבויות של טיפול בילדים קטנים ואת יכולה יותר מתמיד לנהל חיים מלאים.
תפקידה של הרפואה הסינית בתקופה זו היא ולתמוך בגוף במהלך השינוי ולשמר את האיזון העדין שלא יופר. כשמדובר בתפקוד פיסיולוגי יש לאזן את הגוף מבחינה הורמונאלית, להגביר את עמידות הגוף להתמודד עם חולי ותשישות, לשמור על הגוף מהתדלדלות משאבים ולצמצם את הסימפטומים המטרידים את האישה. באספקט הנפשי ניתן לטפל באי-שקט, מתח וחרדה, לסייע לעבור את תקופת השינוי בקלות, תוך שמירה על רוגע ושלווה.
העלייה בתוחלת החיים בימינו, אף היא משנה את התמונה: אם בתחילת המאה אורך החיים הממוצע עמד על כחמישים שנה, הרי שכיום הוא עומד על 83 שנה. מכאן שמרבית הנשים תעבורנה שליש מחייהן לאחר "גיל-המעבר" והחשיבות לחיזוק ותמיכה בגיל המעבר רק הולך ועולה.
על-מנת לשמור על בריאותך, אני ממליצה להקפיד על פעילות גופנית, אנארובית (יוגה, פילאטיס) המפתחת גמישות וטווחי תנועה ופעילות אירובית (הליכה, שחיה, ריקוד) שמשפרת זרימת של דם חמצן ומזון לכל רקמות הגוף והכרחית לבנייה מחודשת של תאים.
חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת של מאכלים בריאים, בכמות הנכונה, ובשעה הנכונה ביום. כדאי להקפיד על שינה מלאה ולא אחרי 23:00 בלילה. מומלץ לעסוק בפעילות מהנה מועדפת מס' פעמים בשבוע ( קריאת ספר, האזנה למוזיקה טיול בטבע, מפגש עם חברים ומשפחה). כל אלו מחזקים את המערכת החיסונית, מעניקים לך שלוות נפש, ועוזרים להעלות את רמת האנרגיה הכללית של הגוף. ממליצה לך לערוך בדיקות דם תקופתיות, עייפות ומחושים שונים יכולים לנבוע מחוסר בחומרים החיוניים לתפקוד תקין של הגוף, כגון חוסר-ויטמינים ומינרלים.
בעזרת הידע של הרפואה הסינית אני זוכה ללוות מטופלות שנפרדות מהתסמינים המטרידים ונהנות מצמיחה. חנכי עצמך לאורח חיים המתאים לך באופן אישי, לתזונה בריאה, ולפעילויות יומיומיות מהנות שמחזקות ותומכות בבריאות הגוף. בסיום הקריאה עצרי לרגע לחשוב על שאיפה כמוסה אחת שלך, שמצפה להתממש. זה הזמן להתפתח, ללמוד, לטייל, לעסוק בתחביבים, להתקדם מקצועית, להתפנות לתרומה לחברה ועוד.
אף פעם לא מאוחר!
שלך,
נועה קרן.