מאמרים

נפש בריאה עם תזונה בריאה

נפש בריאה עם תזונה בריאה

נפש בריאה עם תזונה בריאה

מאת אפרת רכלי, נטורופתית

לתזונה תפקיד חיוני בשמירה על פעילות תקינה ותפקוד אופטימאלי של גופינו. תזונה תקינה מאפשרת לשמר את פעילות כלל מערכות החיים בגוף.

לפי התורה הסינית, תזונה היא חלק בלתי נפרד משמירה על אורח חיים תקין והרמוניה מאוזנת של הגוף והנפש. להלן מספר עצות לשמירה על אורח חיים תקין עפ"י עקרונות התזונה הסינית:
מומלץ לאכול באופן מסודר, 3 ארוחות ביום. העיקרית שבהן היא בבוקר, המשנית (חשוב שתהיה מבושלת) בצהריים והקלה מבניהן, ארוחת הערב (לפחות שעתיים לפני השינה). בהקשר זה כדאי להיזכר בדבריו של הרמב"ם: " בבוקר אכול כמלך, בצהריים כבן מלך ובערב- כאביון". הגוף ומערכת העיכול זקוקים ל"סדר-יום" קבוע.

מומלץ לאכול ארוחות קטנות אשר מכילות סוג אחד או שניים של מזון. לא מומלץ לאכול ארוחות כבדות שמכבידות על מערכת העיכול וגורמות לעייפות לאחר האכילה.

גיוון התפריט התזונתי הוא עיקרון חשוב. במהלך היום, יש לצרוך מכל אבות ומשפחות המזון (ירקות, פירות, דגנים, חלבונים, פחמימות, בשר, דגים, קטניות ועוד).

חשוב להימנע ממזונות מזיקים כגון: מזונות שמכילים כימיקלים, צבעי מאכל, חומרים משפרי טעם וריח, חומריי שימור וגופרית. כמו כן מומלץ להימנע ממזון מעובד, קפוא, מעושן, שרוף, מטוגן, או מחומם במיקרוגל, שכן בדרכים אלו- המזון רחוק מצורתו הטבעית ומאבד מאיכויותיו. חשוב שהמזון לא יהיה חריף או מתובל מדיי, קר או חם מדיי ולא שמן- וזאת ע"מ להקל על תהליך העיכול. עדיף לצרוך פחות מן המזונות המחלישים את פעילויות האיברים הפנימיים בגוף כמו- סוכר לבן, מלח , קמח לבן, קופאין, אלכוהול ומוצריי חלב. באופן כללי- מוטב לצרוך מזונות אורגאניים.
עדיף לאכול מזון שאנו מכינים או שיש לנו פיקוח על אופן הכנתו והמרכיבים הקיימים בו. לאנרגיה הנפשית המושקעת בהכנת המזון ובאכילתו נודעת השפעה רבה. על פי הסינים, וגם על פי המקורות היהודיים, חשוב לבשל בנינוחות ובמצב רוח טוב על מנת להכניס במזון אנרגיות חיוניות. כמו כן, חשוב לאכול בנינוחות, בשקט וללא גורמים המסיחים את הדעת (טלויזיה, מוסיקה, קריאה). רבי נחמן מברסלב ראה באכילה טקס קדוש שאינו פחות בערכו מתפילה.
מומלץ ללעוס את המזון בקפדנות כ-30 פעם (כל ביס), לאנשים חלשים או חולים- מומלץ ללעוס-60-70 פעם כל ביס. המזון הופך לעיסה חלקה והופך קל יותר לעיכול.
מומלץ לאכול עד כדי 4\3 ממידת השובע. המזון יורד באיטיות לכוון הקיבה, לכן רק לאחר זמן מה מסיום האכילה נחוש בתחושת השובע ולא בהכרח בעת האכילה עצמה.
מומלץ לשתות לפני האוכל ולא אחרי האוכל. שתיית נוזלים לאחר האוכל- שוטפת את מיציי העיכול ומאלצת את הקיבה לעבוד קשה וליצר עוד מיציי עיכול למטרת השלמת התהליך.
מומלץ לא לאכול לאחר השעה- 7-8 בערב. פעילות הקיבה אינה בשיאה בערב ולכן העיכול נחלש. המזון נשאר בקיבה וגורם להשמנה והחלשות אנרגיית הגוף.
שתיית נוזלים היא חשובה מאוד. יש לשתות 10-12 כוסות מים ליום בקיץ ו7-8 כוסות בחורף.
מומלץ לנוח כ-20 דקות לאחר הארוחה. המנוחה נותנת אפשרות לגוף לשלוח מספיק אנרגיה ודם לקיבה ע"מ להשלים את תהליך העיכול. פעילות פיזית או מנטאלית מייד לאחר הארוחה- מפזרת את אנרגיית הגוף לאזורים השונים הזקוקים לה ע"מ לפעול.
מומלץ לאכול מן המזונות המתאימים לעונה בה הם נאכלים (למשל- תפוז בחורף, אבטיח בקיץ וכו').

לכל אדם ישנו חוסר האיזון שלו, המפתח אצלו תסמינים למיניהם. לא כל מה שבריא לאדם אחד- מתאים גם לאדם אחר. חשוב מאוד להיוועץ במטפל ברפואה סינית- ע"מ לאבחן את אופי התסמינים הקיימים אצלו- לפי הראייה הסינית. על פי אבחון זה- מתאים המטפל את הדיאטה האינדיבידואלית המומלצת ביותר עבור אותו אדם. יש לזכור- הדיאטה הסינית- כמותה כמו כל טיפול אחר- שנועד לאזן את הגוף והנפש ולהפחית את הסימפטומים.
אורח חיים תקין ובריא כולל בתוכו מספר אלמנטים – הראשון והחשוב שבהם הוא התזונה. כמו כן יש להקפיד על פעילות גופנית, פעילות מנטאלית וטיפולי איזון והרמוניה על סוגיהם.